Na czym polega praca w marketingu? Co to za branża?
Marketingiem możemy nazwać wszelkie działania podejmowane w celu promowania danej marki, produktu czy osoby. Marketing ma przyczynić się głównie do wzrostu sprzedaży i zwiększenia zysków. Ma rozpoznawać i badać potrzeby konsumentów oraz je zaspokajać, dostarczając adekwatnych produktów i usług.
Istnieje także marketing, który stara się wręcz, nie tylko zaspokoić potrzebę nabycia czegoś, ale najpierw wzbudzić ją u potencjalnego klienta. W praktyce dziś każda firma, która oferuje coś na sprzedaż, potrzebuje osób, które zapewnią jej skuteczny marketing. Praca jako specjalista ds. marketingu (marketing specialist) to, najogólniej mówiąc, tworzenie, w oparciu o specjalne narzędzia, dane i wyniki badań, planów promocji i sprzedaży, a później ich realizowanie i badanie efektów.
Oczywiście nieco inaczej wygląda praca jako marketing manager, a jeszcze inaczej praca jako dyrektor marketingu. Wszystkie te osoby różni m.in. poziom odpowiedzialności, jakie ponoszą za całość funkcjonowania danego działu marketingu i przeprowadzanych kampanii oraz innych rozwiązań.
Praca w marketingu - podstawowe informacje
Na to, jak wygląda praca w marketingu, wpływa nie tylko zajmowane stanowisko, ale również wewnętrzne zróżnicowanie tej dziedziny. Promować produkt, usługę czy osobę można bowiem na bardzo wiele sposobów, jak i wykorzystywać do tego różne kanały.
Istnieje bowiem marketing tradycyjny skupiający się m.in. na przekazach w radiu, telewizji, na banerach, ulotkach itp., ale również marketing internetowy (digital marketing), który czerpie z tego, jak duże możliwości promocji i sprzedaży daje Internet. Poniżej przedstawiamy krótkie charakterystyki najczęściej wyróżnianych rodzajów marketingu i tego, z czym wiąże się praca w poszczególnej odmianie.
Multi level marketing
Praca w marketingu sieciowym czy też praca w network marketingu oznacza sprzedawanie danych produktów osobom z najbliższego otoczenia oraz rekrutowanie innych osób, które także mogłyby polecać i sprzedawać dane towary swoim znajomym, rodzinie itd.
Praca w marketingu wielopoziomowym bazuje na budowaniu sieci dystrybutorów konkretnego asortymentu i bywa mylona z tzw. piramidą finansową, choć nią nie jest. Praca w multi level marketingu to często sposób na zajęcie dorywcze, dzięki któremu otrzymuje się prowizje od każdej dokonanej sprzedaży.
Praca w marketingu szeptanym (buzz marketing)
Praca w tej gałęzi marketingu ma na celu nienachalne promowanie danego produktu czy usługi. Ma to być jak najbardziej naturalne prowokowanie do dyskusji czy rozważań nad przedmiotem promocji. Są to m.in. opinie zostawiane w Internecie, które nie nakłaniają wprost do zakupu, ale przedstawiają dany produkt czy usługę w dobrym świetle.
Na podobnej zasadzie działa praca w marketingu rekomendacyjnym. Tu jednak nie tworzy się np. własnych opowiadań o produkcie, a nakłania konsumentów, którzy naprawdę kupili czy mieli do czynienia z danym asortymentem do podzielenia się ich odczuciami i opiniami.
Marketing internetowy
Wiele osób zastanawia się, na czym polega praca w marketingu internetowym (digital marketing) - Praca w e-marketingu ma służyć wykorzystaniu Internetu do zwiększenia sprzedaży danego produktu czy usługi, a to wiąże się z całym szeregiem sposobów dotarcia do konsumentów. Praca w online marketingu to m.in. jak najlepsze pozycjonowanie się w wynikach wyszukiwania czy wykorzystywanie portali społecznościowych i praca w social media marketingu.
Influencer marketing
Praca w tej gałęzi marketingu to najczęściej nawiązywanie współpracy z tak zwanymi influencerami, celebrytami czy organizacjami, które, dzięki wykorzystaniu różnych social mediów, docierają do znacznego grona osób i mogą w ten sposób promować daną markę, produkt czy usługę.
Marketing afiliacyjny
Praca w tym modelu marketingu to delegowanie wykonywania różnych działań promocyjnych, najczęściej internetowych, innym podmiotom, które zawodowo zajmują się właśnie marketingiem.
Jest to zatem m.in. zlecanie promocji produktu sprzedawanego przez konkretne przedsiębiorstwo innej, zewnętrznej firmie marketingowej, która będzie czerpać zyski z efektów swojej pracy, a więc z prowizji od jak najlepszego poziomu sprzedaży produktu czy usługi, którą wypromuje.
Pozostałe gałęzie marketingu
E-mail marketing — Praca w tej gałęzi marketingu, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje pocztę elektroniczną. Ten sposób komunikacji staje się także narzędziem do prowadzenia promocji.
Content marketing — Praca w tej odmianie marketingu to tworzenie różnego rodzaju treści internetowych (m.in. artykułów blogowych, video, postów w mediach społecznościowych itp.), które mają przyciągać, zainteresować i utrzymać daną grupę konsumentów oraz bezpośrednio lub pośrednio nakłaniać ich do zakupów i promować dany produkt czy usługę.
Marketing automation — Praca w tej dziedzinie służy automatyzacji działań promocyjnych. Wykorzystuje zatem m.in. specjalne, techniczne narzędzia internetowe.
Praca w marketingu sportowym wykorzystuje do promocji danej marki, produktu, usługi czy osoby m.in. konkretne wydarzenia sportowe, drużyny, zawodników itp. Sport przyciąga znaczne rzesze odbiorców i pozwala na prowadzenie bardzo skutecznej promocji.
Praca w PR - podstawowe informacje
Praca w PR (public relations) to coś, co bywa mylone z pracą w marketingu. Praca w agencji PR nie jest jednak tożsama z prowadzeniem działań marketingowych. Praca jako PR manager lub na innym stanowisku związanym z public relations, polega bowiem na budowaniu pozytywnego wizerunku marki, osoby, firmy itp. oraz reagowaniu na sytuacje kryzysów wizerunkowych, które zdarzają się zawsze i których nie sposób uniknąć.
PR to również dziedzina odpowiadająca za dbanie o długotrwałe i dobre relacje z otoczeniem danego klienta, najczęściej firmy. PR to m.in. wszelkie działania mające na celu kojarzenie w społecznej świadomości np. danego przedsiębiorstwa z pozytywnymi wartościami, zaufaniem itp. Marketing jest pojęciem szerszym i można powiedzieć, że PR to tylko jedna z jego składowych.
Jak zacząć pracę w marketingu?
Wiele osób, które planuje swoją karierę lub myśli o przebranżowieniu, zastanawia się, jak zacząć pracę w marketingu internetowym lub innej gałęzi tej działalności. Istotną kwestią jest także to, czy możliwe jest podjęcie pracy w marketingu bez doświadczenia. Warunki wejścia do branży nie są bardzo rygorystyczne. Na rynku edukacyjnym funkcjonuje mnóstwo kierunków różnego rodzaju studiów, jak i prywatnych kursów dotyczących marketingu i PR.
Ich ukończenie jest bardzo pomocne w wejściu do zawodu, ale nie zawsze konieczne, ponieważ bardziej od formalnego wykształcenia, pracodawcy cenią przede wszystkim konkretne umiejętności twarde, a tych da się nauczyć wyłącznie w toku zdobywania doświadczenia. Wiele osób zaczyna swoją karierę w marketingu czy PR m.in. od staży czy stanowisk juniorskich. Myśląc o pracy w marketingu czy PR, warto skupić się na zdobywaniu następujących umiejętności:
-
doskonałej znajomości języka angielskiego,
-
znajomości mediów społecznościowych,
-
znajomości zagadnień SEO,
-
znajomości internetowych narzędzi analitycznych, np. Google Analytics,
-
umiejętności obsługi programów graficznych,
-
copywritingu,
-
komunikatywności, doskonałej organizacji i kreatywności.
Rynek dla specjalistów ds. marketingu i PR - gdzie czeka praca od zaraz?
Jednym z największych rynków zatrudnienia w marketingu i PR jest Warszawa. Praca od zaraz w tych branżach czeka jednak nie tylko w stolicy kraju. Prognozy badania "Barometru Zawodów" wskazują, w których regionach w 2023 roku można spodziewać się większej ilości ofert pracy, a w których może być ciężko ze znalezieniem zatrudnienia.
Nadwyżka specjalistów ds. marketingu lub PR dotyczy powiatu jasielskiego w województwie podlaskim oraz powiatu wrzesińskiego w województwie wielkopolskim. Natomiast deficyt chętnych do pracy i odpowiednio przygotowanych kandydatów to cecha:
-
powiatu kołobrzeskiego (województwo zachodniopomorskie),
-
powiatu chojnickiego (województwo pomorskie),
-
powiatu radziejowskiego i Torunia (województwo kujawsko-pomorskie),
-
powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego, średzkiego, tureckiego, ostrowskiego i poznańskiego (województwo wielkopolskie),
-
powiatu zielonogórskiego i nowosolskiego (województwo lubuskie),
-
powiatu oleskiego i Opola (województwo opolskie),
-
powiatu wodzisławskiego i cieszyńskiego (województwo śląskie),
-
Nowego Sącza w województwie małopolskim,
-
Siedlec w województwie mazowieckim,
-
powiatu łukowskiego, kraśnickiego i Białej Podlaskiej (województwo lubelskie).
Praca w marketingu — zarobki w marketingu i PR
Praca zdalna w marketingu to dziś bardzo często poszukiwane zajęcie i droga kariery, o której marzy wielu studentów, a także doświadczonych pracowników. Oczywiście w branży możliwa jest również praca stacjonarna, praca hybrydowa czy praca na pół etatu. O popularności takiej ścieżki zawodowej zdecydowały m.in. zarobki oferowane w marketingu oraz dostępność wielu ofert pracy. Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń firmy Sedlak & Sedlak podaje, że młodszy specjalista (junior) ds. marketingu może liczyć na średnio 4,8 tys. zł brutto miesięcznie.
Specjalista mid (regular) ds. marketingu zarabia już średnio o 900 zł więcej, a starszy specjalista pobiera nieco ponad 7 000 zł brutto mies. (zal. od umowy). Nieco lepiej kształtują się średnie miesięczne zarobki w public relations. To samo źródło pokazuje, że mediana wynagrodzeń młodszego specjalisty ds. PR to prawie 5 000 zł mies. (zal. od umowy), a bardziej doświadczony pracownik może liczyć na 6,3 lub nawet średnio 8 tys. zł brutto miesięcznie. Zarówno w marketingu, jak i PR częściej pracują kobiety.
Panie stanowią 75 proc. wszystkich ankietowanych specjalistów ds. marketingu oraz około 78 proc. specjalistów ds. PR, którzy wzięli udział w badaniu firmy Sedlak & Sedlak. Najczęściej przyznawane benefity pracownicze w obu branżach to natomiast: prywatna opieka medyczna, możliwość pracy zdalnej, karnety na siłownie i do klubów fitness oraz służbowy telefon komórkowy.
Najnowsze oferty pracy w marketingu i PR na GoWork.pl
Wejdź na GoWork.pl i zobacz, jak zmieniliśmy sposób wyszukiwania najnowszych ofert pracy. Skróć czas, przeznaczany na poszukiwania zatrudnienia, wpisując własne kryteria wyszukiwania. Znajdź wyłącznie dopasowane oferty pracy zdalnej w marketingu lub oferty z wybranej lokalizacji w PR. Możesz skorzystać z nowego filtra dotyczącego również typu preferowanej umowy oraz formy etatu. Oto przykładowe uzupełnienie kategorii w GoWork.pl, które pozwoli Ci szybko znaleźć najlepsze oferty pracy:
- Praca stacjonarna/praca zdalna/praca hybrydowa,
- Typ umowy: umowa o pracę/kontrakt B2B,
- Forma etatu: pełny etat,
- Lokalizacja: Warszawa Śródmieście/Warszawa Praga Północ/Warszawa Włochy/Kraków Prądnik Czerwony.
Aplikuj szybko na wybrane oferty dzięki osobistemu profilowi kandydata. Wystarczy, że uzupełnisz go tylko raz, a potem będziesz mógł wykorzystywać dowolnie przy każdej następnej rekrutacji. Wejdź również na forum GoWork.pl i zapoznaj się z opiniami pracowników o tysiącach firm z całego kraju.