Recepcjonistka, recepcjonista - zakres obowiązków
Zasadniczo zakres obowiązków jakie stoją przed osobą zatrudnioną na tym stanowisku, nie jest szczególnie szeroki. Przyjmowanie gości, odbieranie telefonów czy ogólna dbałość o potrzeby klienta, to chyba najbardziej podstawowe z zadań, jakie recepcjonista obowiązany będzie wykonać.
Recepcjonistka pracująca w hotelu powinna zatem znać się na topografii miasta i najpopularniejszych atrakcjach turystycznych, żeby dbałość o potrzeby klienta mogła być jak najbardziej kompleksowa - goście bardzo często będą prosić o rady związane z możliwościami, jakie daje im wypoczynek w konkretnym miejscu.
W kwestii zaś samego przyjmowania gości czy odbierania telefonów, ważne jest, aby recepcjonista nie tylko wykazywał się ogólną grzecznością i sympatycznym podejściem, ale również logicznym myśleniem, dzięki któremu przebieg rejestracji będzie sprawny i obejdzie się bez pomyłek.
Praca na recepcji - wymagania pracodawców
Wśród podstawowych wymagań, jakie pracodawca postawi przed kandydatami, będzie oczywiście wykształcenie. Choć najbardziej pożądanym poziomem będzie zapewne wykształcenie wyższe kierunkowe, o tyle spodziewać się można, że przedsiębiorców zadowoli również wykształcenie średnie (techniczne) o profilu zgodnym z branżą hotelarską. Niezbędna będzie także znajomość języka angielskiego (przynajmniej w stopniu komunikatywnym) i umiejętność obsługi komputera.
Mile widziana będzie osoba, która z otwartą głową podchodzi do wykonywania przydzielonych jej zadań i budowania swoich doświadczeń zawodowych. Są to jedne z podstawowych kompetencji miękkich, wśród których wyróżnić można również takie jak: komunikatywność, odporność na stres, umiejętność działania pod presją czasu i zdolność do wyciągania logicznych wniosków.
Doświadczenie zwykle nie jest konieczne, choć niewykluczone, że pracodawca priorytetowo potraktuje tych kandydatów, którzy mieli już do czynienia z podobnymi zadaniami. Wśród atutów wyróżnić należy dobrą kondycję - w przypadku niektórych obowiązków, recepcjonista to również pracownik fizyczny.
Praca - recepcjonistka. Jak wygląda? Warunki i zarobki
Praca recepcjonistki nie należy do najbardziej wymagających, zarówno pod kątem obciążenia psychicznego jak i fizycznego - co rzecz jasna może ulec zmianie w przypadku osiągnięcia wyższych szczebli kariery. Umowa o pracę jest zdecydowanie najczęstszą podstawą zatrudnienia, stając się niemalże branżowym standardem - nadal jednak pojawia się umowa zlecenie, szczególnie w przypadku najniższych stanowisk. Kontrakt B2B jest zdecydowanie najrzadszą formą zatrudnienia, przewidzianą przede wszystkim dla stanowisk kierowniczych.
Jeśli zaś chodzi o miejsce pracy, to przez wzgląd na charakter wykonywanych obowiązków przeważa praca stacjonarna. Niemniej, nie oznacza to, że praca zdalna jest całkowicie wykluczona, szczególnie gdy mówimy o zatrudnieniu na niepełny etat. Zależnie od przedsiębiorstwa, obowiązki wykonywane przez recepcjonistę w trybie "home office" mogą okazać się wystarczające. W niektórych przypadkach wartościową opcją okaże się praca hybrydowa.
Wynagrodzenie zal. od umowy, choć na przykładzie aktualnych tendencji możemy określić aktualne widełki. W przypadku recepcjonistki, zarobki w skali miesiąca będą plasować się na poziomie pomiędzy 3 490 złotych brutto, a 4 400 złotych brutto. Na wysokość wynagrodzenia wpłynie zarówno staż zawodowy, jak i umiejętności wynikające z posiadanego poziomu wykształcenia. Ostateczna wysokość wypłaty netto zależna jest również od umowy, stanowiącej podstawę zatrudnienia.
Gdzie najlepiej szukać pracy jako recepcjonistka?
Jeśli chodzi o miasto, w którym pracy dla recepcjonistów będzie najwięcej, to na szczególne wyróżnienie zasługują przede wszystkim duże miasta wojewódzkie o turystycznych predyspozycjach, takie jak Kraków, Poznań, Wrocław czy Warszawa (przede wszystkim Warszawa Mokotów, Warszawa Śródmieście). Wśród najpopularniejszych hoteli poszukujących aktualnie rąk do pracy wyróżnić można na przykład Mercure (Warszawa Centrum).
Jeśli zaś chodzi o najskuteczniejsze metody pozyskania pracy, to wymienić można aż cztery, choć po prawdzie wyłącznie jedna z opcji będzie w stanie pozytywnie zaskoczyć Cię swoją efektywnością. Wśród godnych rozważenia, choć nie przynoszących tak wyjątkowych rezultatów, wymienić należy przede wszystkim wizytę w powiatowym urzędzie pracy, skorzystanie z asysty agencji zatrudnienia, czy podjęcie próby osobistego pofatygowania się do siedziby wymarzonej firmy, celem pozostawienia w niej swojego CV.
Jeżeli jednak naprawdę chcesz szybko zdobyć stabilną posadę w dobrze rozwijającej się firmie, to najlepszym co możesz zrobić będzie przejrzenie najnowszych ogłoszeń na jednym z portali ogłoszeniowych, takich jak na przykład GoWork. Pracodawcy cenią sobie tę metodę rekrutacji najbardziej, z uwagi na szybkość i wygodę jej prowadzenia. Kandydaci mogą zaś dzięki dobrodziejstwom internetu odpowiedzieć swoim CV nawet na kilkadziesiąt ogłoszeń dziennie, znacząco zwiększając swoje szanse na prędkie zdobycie stabilnego zatrudnienia. Przejrzyj najnowsze ogłoszenia na GoWork i aplikuj szybko, a być może już jutro otrzymasz zaproszenie na rozmowę o pracę!
Rozwój kariery w branży hotelarskiej i alternatywne stanowiska
Stopnie i poziomy awansu w branży hotelarskiej, w dużej mierze zależą od konkretnego przedsiębiorstwa; nierzadko recepcjonista stanowi wyłączną posadę, gdzie wszelkie awanse objawiają się raczej w poziomie płacy, aniżeli realnej zmianie obowiązków - choć nadal można uświadczyć awansu na stanowisko kierownicze, wymagające kompetencji dla kierowania pracami całego zespołu.
W strukturach niektórych przedsiębiorstw wyróżnia się jednak dodatkowe pozycje, takie jak młodszy specjalista (specjalista junior) czy specjalista mid, co określa poziom doświadczenia pracownika na określonym stanowisku. Tak czy inaczej można śmiało założyć, że rozwój kariery w branży hotelarskiej może być dość dynamiczny, a płace mogą wzrastać lawinowo.