Wywiady Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej Sp. z o.o.
Wywiad udzielony przez użytkownika PKM
Firma - Firma
Czym zajmuje się Państwa firma?
Podstawowym celem działania spółki jest świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w komunikacji miejskiej. Obsługujemy 25 gmin na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Codziennie na trasy wyjeżdża 99 naszych nowoczesnych niskopodłogowych autobusów, obsługujących 32 linie autobusowe.
Gdzie mieści się siedziba Państwa firmy?
Siedziba naszej firmy znajduje się w Świerklańcu, przy ulicy Parkowej 3. Jest to powiat tarnogórski - w północnej części Metropolii.
Jak wyglądały początki Państwa firmy?
Początki funkcjonowania PKM Świerklaniec sięgają 1960 roku. W tym czasie przedsiębiorstwo wchodziło w skład Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach. Do 1991 roku WPK Katowice był praktycznie jedynym podmiotem świadczącym usługi komunikacji miejskiej w ówczesnym województwie katowickim. W styczniu 1981 roku przedsiębiorstwo zostało usamodzielnione, zyskując rangę zakładu nr 11, a w 1999 roku przekształciło się w Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - Międzygminną sp. z o.o. w Świerklańcu. W 2019 roku właścicielem spółki została Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Od roku 2021 spółka nosi nazwę Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej sp. z o.o.
Jak prezentuje się Państwa otoczenie biznesowe?
W naszym otoczeniu działa wiele firm o podobnym profilu. Nie jesteśmy jednak nastawieni na konkurowanie. Jesteśmy świadomi naszych atutów, wśród których najważniejsze to: nowoczesny tabor, sprawne zarządzanie i odpowiedzialna załoga. To daje nam przewagę konkurencyjną i pozwala mieć pewność co do dalszego rozwoju spółki oraz pretendowania do jednego z najlepszych przewoźników na Śląsku.
Ile osób Państwo zatrudniacie?
W chwili obecnej zatrudniamy ponad 300 osób, z czego największa grupa to kierowcy autobusów (213 osób).
Jak wygląda struktura Państwa firmy?
Każdy dział w strukturze naszej firmy jest ważny. Ze względu na specyfikę naszej działalności, najistotniejszą rolę odgrywa Dział Ruchu, który zarządza kierowcami oraz flotą kilkudziesięciu pojazdów tak, by pasażerowie bezpiecznie i punktualnie każdego dnia docierali do celu. Równie istotnym elementem naszego systemu jest Serwis (Dział Napraw Pojazdów/Dział Techniczny), który na bieżąco kontroluje pojazdy, dokonuje niezbędnych przeglądów, a w razie potrzeby na bieżąco usuwa usterki. Reszta działów pełni funkcje pomocnicze wobec powyższych.
Jakie plany związane z zatrudnieniem macie Państwo w 2023 roku?
Naszym głównym celem w zakresie pozyskania pracowników są kierowcy z uprawnieniami kat. D. Stawiamy na osoby z uprawnieniami lub takie, które dopiero chcą się szkolić na kierowcę zawodowego. Warto przy tej okazji wspomnieć, że jako pierwsi wdrożyliśmy program finansowania kursu na prawo jazdy kat. D, który funkcjonuje z powodzeniem do dziś. W związku z modernizacją zaplecza technicznego oraz pozyskiwaniem nowych autobusów (w tym elektrycznych), poszukujemy również osób na stanowiska: mechanik pojazdów samochodowych, elektronik/elektryk samochodowy, ślusarz samochodowy, blacharz samochodowy. W związku z dynamicznym rozwojem naszej spółki potrzebujemy zatrudnić ok. 30 kierowców autobusowych i ok. 5 pracowników serwisu.
Jak przebiega rekrutacja w Państwa firmie?
Rekrutacje pracowników w większości przeprowadzamy stacjonarnie, oceniając kwalifikacje, predyspozycje oraz doświadczenie zawodowe. Bezpośredni kontakt z kandydatem pozwala nam na wyjaśnienie wszystkich kwestii związanych ze specyfiką pracy na danym stanowisku oraz oczekiwaniami ze strony zarówno kandydata jak i pracodawcy. Zapraszamy także na rozmowy wybrane osoby po przesłaniu wstępnym na nasz adres CV.
Jak wygląda proces wdrożenia nowego pracownika w Państwa firmie?
Proces wdrożenia nowo zatrudnionego pracownika uzależniony jest od zajmowanego stanowiska oraz doświadczenia. Czas szkoleń i instruktaży dopasowujemy indywidualnie do potrzeb. Każdy pracownik ma czas na zapoznanie się z trasami i autobusami.
W jaki sposób dbacie Państwo o rozwój pracowników?
Dbając o rozwój pracowników, zapewniamy rozwój poprzez kursy i szkolenia, które wynikają chociażby z częstych zmian w przepisach, wprowadzania nowych rozwiązań informatycznych i technicznych niezbędnych do prawidłowego i niezakłóconego działania spółki. Oferujemy rozbudowany pakiet medyczny, ubezpieczenia oraz kartę MultiSport. W wybranych wypadkach możemy także dofinansować wyższe studia czy inne ważne szkolenia.
Jakimi wartościami kierujecie się Państwo w codziennej pracy?
Nasze wartości to otwartość i sumienność oraz społeczna odpowiedzialność. W jej ramach stawiamy przede wszystkim na innowacyjność i ochronę środowiska. Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej sp. z o.o. w Świerklańcu jest beneficjentem programów: „Stacja Tankowania Wodoru Świerklaniec” nazywanego Projektem Wodorowym oraz „Jedziemy na prąd…” nazywanego Projektem Elektrycznym. Programy te zakładają rozwój przedsiębiorstwa poprzez wzrost udziału taboru zeroemisyjnego (napęd elektryczny oraz wodorowy). W ramach tych programów przeprowadzono modernizację infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie pojazdów oraz punktów ładowania i tankowania wodoru wraz z niezbędną do ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą.
Czy jest to dla Państwa całkowicie nowe doświadczenie?
Spółka posiada już doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć z wykorzystaniem środków unijnych. W latach 2010-2012 zrealizowaliśmy program „Poprawa jakości transportu publicznego poprzez zakup taboru komunikacyjnego dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Międzygminna Spółka sp. z o.o. w Świerklańcu”. Projekt ten był współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dzięki tym środkom zakupiliśmy 43 nowoczesne niskopodłogowe autobusy, spełniające wówczas najwyższe normy dotyczące czystości spalin Euro 5. Pojazdy te będą w najbliższych latach sukcesywnie zastępowane pojazdami elektrycznymi, wodorowymi oraz spalinowymi z najwyższymi normami spalin.
Jakie macie Państwo plany rozwojowe?
W najbliższych latach, w celu utrzymania dalszego rozwoju spółki i zwiększenia jej konkurencyjności wobec innych operatorów, a także w celu zapewnienia lepszej jakości usług wykonywanych dla Zarządu Transportu Metropolitalnego, Spółka podejmie szereg działań inwestycyjnych. Ich celem jest dostosowanie zaplecza i taboru do zmieniających się potrzeb i oczekiwań pasażerów, Organizatora oraz Właściciela. Wymaga to rozpoczęcia, rozłożonego na kilka lat, procesu rozbudowy i modernizacji zaplecza – bazy w Świerklańcu. W celu uzyskania prawidłowych wyników, pozwalających na rozwój i konkurencyjność, spółka planuje zwiększyć liczbę uruchamianych autobusów w dobie o około 35%, do 150 jednostek (obecnie jest to około 100). Wymieniany i uzupełniany będzie także park taborowy pozyskując kolejne nowoczesne autobusy.
Chcesz być na bieżąco z odpowiedziami?
Zapisz się na powiadomienia o nowej opinii już teraz
Psst! To jeszcze nie koniec!
Potwierdź swoją subskrypcję!
Odbierz maila
Na podany adres e-mail wysłaliśmy wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrypcji (RODO)
Potwierdź subskrybcję
Kliknij w link potwierdzający subskrypcję w mailu i bądź na bieżąco!
Podziel się wiedzą o zarobkach w firmie Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej Sp. z o.o..