Jak wygląda praca specjalisty SEM w agencji SEO/SEM?
Specjalista SEM jest częścią większego zespołu - projektanci stron internetowych, copywriterzy i content managerowie to podstawowy team SEM. W agencji w szczególności przydadzą się więc umiejętności pracy z ludźmi i organizacyjne. Co dokładnie robi specjalista ds. SEM? Głównie działa przy optymalizacji kampanii Google Ads, jednak zakres jego obowiązków jest naprawdę szeroki, o czym więcej dowiesz się w dalszej części artykułu.
Praca specjalisty SEM to najczęściej praca zdalna, zwłaszcza jeśli mówimy o doświadczonym senior SEM specialist. Co innego, gdy w grę wchodzi stanowisko juniorskie. Osobie, która dopiero zaczyna swoją przygodę w agencji, najczęściej proponowana jest praca hybrydowa, aby mogła poznać zespół i lepiej wdrożyć się w swoje obowiązki pod okiem bardziej doświadczonych kolegów.
Czym zajmuje się specjalista SEM? Obowiązki na stanowisku
Specjalista SEM jest odpowiedzialny za całość działań marketingowych, w tym reklamy i promowanie witryny, mających na celu jak najlepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Do jego podstawowych obowiązków należą:
- optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek;
- analizowanie ruchu na stronach i w sklepach internetowych;
- sporządzanie raportów i analiz dotyczących podejmowanych działań;
- przygotowywanie i realizacja strategii marketingowych;
- monitorowanie danej kampanii (KPI);
- prowadzenie i optymalizacja kampanii reklamowych (np. AdWords lub na Facebooku),
- obserwowanie panujących na rynku trendów oraz działań konkurencji.
- wdrażanie kampanii Google Ads;
- promocja aplikacji;
- prowadzenie social mediów.
Jak zostać specjalistą SEM?
Zawód specjalisty SEM mogą wykonywać m.in. osoby posiadające wykształcenie wyższe, po studiach związanych z marketingiem, reklamą lub informatyką. Nie jest to jednak wymóg, a młodszym specjalistą SEM może zostać osoba z wykształceniem humanistycznym - np. filolog, socjolog czy dziennikarz.
Najważniejsza jest bowiem wiedza z zakresu SEM (i SEO). Chcąc ją zdobyć, na początek najlepiej jest dokształcać się we własnym zakresie, korzystając z dostępnych w sieci darmowych kursów m.in. od Facebook Ads czy Google Ads. W następnej kolejności można poszukać kursu na specjalistę SEM, który pozwoli lepiej zrozumieć zagadnienia związane z optymalizacją stron oraz pozycjonowaniem. Warto korzystać również z webinarów.
Pamiętaj jednak, że zazwyczaj na szkoleniach uda Ci się zdobyć głównie wiedzę teoretyczną, co oznacza, że o praktykę będziesz musiał zadbać we własnym zakresie. Zgłoś się na przykład do dowolnej agencji albo zapisz się na bezpłatny staż. Poza tym, żeby być na bieżąco, śledź najnowsze informacje dotyczące branży, np. blogi specjalistów czy fora tematyczne.
Praca specjalisty SEM - predyspozycje do pracy na stanowisku
Cechy dobrego specjalisty SEM to m.in.:
- kreatywność,
- samodzielność,
- wysokie zdolności komunikacyjne zarówno werbalne, jak i za pośrednictwem poczty e-mail lub tworzonych treści,
- umiejętności organizacyjne,
- umiejętność dotrzymywania prowadzenia kilku nowych projektów i dotrzymywania kilku terminów jednocześnie,
- umiejętności techniczne i technologiczne,
- dbanie o jakość treści,
- umiejętność tworzenia treści ze słownictwem kluczowym,
- chęć ciągłego poszerzania wiedzy,
- odpowiedzialność.
Ile zarabia SEM specialist?
Z danych, które udało nam się zebrać, wynika, że zarobki specjalistów SEM w Polsce różnią się w zależności od poziomu zajmowanego stanowiska. Mediana wynagrodzeń na poszczególnych szczeblach wygląda następująco:
- młodszy specjalista zarabia średnio 4 310 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu na kwotę netto (czyli "na rękę") wynosi 3 268 zł;
- specjalista zarabia średnio 6 290 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu na kwotę netto (czyli "na rękę") wynosi 4 618 zł;
- starszy specjalista zarabia średnio 8 560 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu na kwotę netto (czyli "na rękę") wynosi 6 166 zł.
Gdzie może pracować specjalista SEM?
Możliwości zatrudnienia w charakterze specjalisty SEM dają liczne firmy oferujące kompleksową obsługę firm w internecie oraz firmy wyspecjalizowane w pozycjonowaniu i optymalizacji stron. Pozycjonerzy wielokrotnie decydują się także na pracę wolnego strzelca, poszukując indywidualnych zleceń za pośrednictwem Internetu. Głównie współpracują z agencjami SEM/SEO, agencjami marketingowymi lub działami marketingu w różnych firmach.
Jakie wymagania od specjalisty SEM mają pracodawcy?
Pracodawca, chcący zatrudnić specjalistę SEM, kładzie duży nacisk na doświadczenie kandydatów (nierzadko wymaga np. co najmniej rocznego doświadczenia w prowadzeniu kampanii reklamowych) i umiejętność posługiwania się przydatnymi w tej pracy narzędziami (m.in. Google Analytics, Google AdWords). Przedsiębiorcy oczekują od kandydatów także znajomości programu MS Excel. Absolutną koniecznością jest znajomość języka angielskiego.
Pozostałe wymagania to wiedza z zakresów, takich jak digital marketing czy performance marketing oraz narzędzi typu Google Tag Manager. Dla pracodawców liczy się również umiejętność pracy w zespole, umiejętność zarządzania czasem, wysoka kultura osobista i komunikatywność.
Aktualne oferty pracy SEM gdzie ich szukać?
Najwięcej ofert pracy specjalistów SEM znajduje się oczywiście w Internecie. Dobrym miejscem do poszukiwania zatrudnienia jest portal GoWork.pl współpracujący z pracodawcami z całego kraju, jak i oferujący pracę za granicą. Serwis GoWork posiada wyszukiwarkę, która poprzez możliwość filtrowania ogłoszeń, ułatwia odnalezienie tylko takich, które spełniają interesujące użytkownika kryteria. Można bowiem wybrać:
- stanowisko (w tym przypadku – specjalista SEM),
- lokalizację (konkretna miejscowość lub województwo),
- rodzaj umowy (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, kontrakt B2B i inne)
- wymiar etatu (pełny etat lub część etatu),
- wysokość oczekiwanego wynagrodzenia brutto bądź netto.
Przykładowo uzupełnione filtry mogłyby wyglądać następująco: SEM specialist - Warszawa - umowa B2B - pełny etat - 6 000 zł brutto
Poza tym, portal posiada także kilka innych praktycznych funkcji, na przykład możliwość oceny danej firmy przez jej byłych lub obecnych pracowników. Przy każdym zamieszczonym ogłoszeniu widnieje odnośnik do opinii o pracodawcy. Dzięki tej opcji można sprawdzić między innymi to, czy dany pracodawca dotrzymuje warunków zatrudnienia opisanych w ogłoszeniu.
Strona wysyła także powiadomienia o nowych ogłoszeniach. Wystarczy zapisać się do newslettera i wybrać interesujący nas region. Dzięki temu nie umkną nam żadne najnowsze oferty pracy w SEM i będziemy zawsze na bieżąco.
Czy praca w SEM jest trudna?
Praca w SEM to dość trudna profesja, ponieważ wymaga nieustannego pogłębiania swojej wiedzy i bycia na bieżąco z ciągle zmieniającymi się standardami tworzenia stron pod kątem ich jak najwyższych pozycji w rankingu wyszukiwarek. Jest jednak ciekawa i przyszłościowa. Poza tym należy do jednych z bardziej opłacalnych profesji. Zarobki specjalisty SEM już na starcie są dość wysokie i rosną wraz ze zdobywanym doświadczeniem. Dodatkowo, w branży SEM można wybrać dowolny model współpracy, np. umowę o pracę lub B2B.