Wywiady MOJ s.a.
Wywiad udzielony przez użytkownika MOJ S.A.
Pracownik firmy - Firma
Czym zajmuje się Państwa firma?
Firma MOJ S.A. jest znaną marką na polskim rynku górniczym. Zajmujemy się produkcją oraz dystrybucją urządzeń i narzędzi, głównie na potrzeby przemysłu wydobywczego, ze szczególnym uwzględnieniem sektora górnictwa podziemnego. Są to przede wszystkim sprzęgła i urządzenia wiertnicze. Firma jest producentem oraz dostawcą wysokiej jakości urządzeń tzw. „małej mechanizacji górnictwa”, oferuje sprzęt wiertniczy, sprzęgła, stojaki, odkuwki, a od niedawna również siłowniki, oraz całą gamę towarów handlowych, dostarczanych na rynek krajowy i zagraniczny. Naszymi odbiorcami są zarówno finalni użytkownicy, jak i producenci maszyn oraz urządzeń przeznaczonych do pracy w przemyśle wydobywczym, hutniczym i wielu innych.
Skąd pomysł na działalność w tej branży?
Spółka powstała w roku 1913, a swoją działalność rozpoczęła od produkcji części do maszyn i urządzeń przeznaczonych głównie dla górnictwa. Przez okres 110 lat, aż do dnia dzisiejszego, firma przeszła wiele przekształceń, przystosowywała się i umiejętnie wybierała właściwe rozwiązania, aby stać się jedną z najlepszych w swojej dziedzinie. W międzyczasie nasza firma działała w różnych branżach, m.in. motoryzacyjnej, czego przykładem może być seryjna produkcja w 1937 roku pierwszego w przedwojennej Polsce, stworzonego według autorskich rozwiązań konstrukcyjnych, motocykla MOJ 1300 o pojemności 125 cm sześciennych. Od roku 2007 firma notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Jak prezentuje się Państwa otoczenie biznesowe?
MOJ S.A. dokłada wszelkich starań, aby zapewnić odpowiednią liczbę zamówień oraz ich bezproblemową realizację, poprzez pozyskanie niezbędnych materiałów. Wydobycie węgla powoli stabilizuje się – po tymczasowym zastoju zauważamy poprawę. Spółki lokują więc zamówienia na nasze produkty. Ponadto, ogłaszane są postepowania przetargowe, aukcje spotowe oraz zlecenia usługowe, co pozwala nam optymistycznie spojrzeć w przyszłość. Informacje z pozostałych rynków są także pozytywne – z wyłączeniem rynków rosyjskiego i ukraińskiego, co spowodowane jest konfliktem wojennym. Z drugiej strony, podejmowane przez Unię Europejską decyzje o ograniczeniu dostaw węgla, ropy i gazu z Rosji, mogą spowodować wydłużenie pracy polskich kopalń. Prognozy deklarowane przez władze jasno przedstawiają wzrostowy kierunek wydobycia węgla, a to oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wyroby i usługi oferowane przez naszą spółkę. Zakończone postępowania przetargowe, które zostały czasowo zawieszone, wracają do realizacji. Odbiorcy podpisują umowy i składają u nas zamówienia. Nasze produkty trafiają także na rynki zagraniczne. Rozwijamy współpracę z kontrahentami w Turcji, Bośni i Hercegowinie, Niemczech, Czarnogórze, Kazachstanie, Rumunii, Bułgarii, Czechach, USA, Chinach. Wyjątkiem są Rosja oraz Ukraina, gdzie trwa obecnie wojna. Ograniczenie kontaktów bezpośrednich z kontrahentami na szczęście nie stanowi problemu. W dobie Internetu i szerokiej siatki telekomunikacyjnej, nasze działania marketingowe mogą być w pełni realizowane.
Jak wygląda struktura Państwa firmy?
Firma składa się z placówki głównej MOJ S.A. Katowice z siedzibą w Katowicach, oraz Oddziału MOJ S.A. Kuźnia Osowiec z siedzibą w Osowcu k/Opola. W strukturze firmy wyodrębnione są jednostki organizacyjne, tj.: piony, oddziały, działy, wydziały, sekcje oraz samodzielne stanowiska pracy. W poszczególnych jednostkach nadzór sprawują dyrektorzy i kierownicy. Spółka posiada wydziały produkcyjne, handlowe, działy kontroli jakości, dział badawczo-rozwojowy, konstrukcyjno-wdrożeniowy, księgowości i finansów, płac i kadr, oraz pozostałe służby związane z działalnością firmy.
Jakie plany związane z zatrudnieniem macie Państwo w 2023 roku?
Realizację planów Spółki gwarantuje nasza, odpowiednio dobrana, kadra pracownicza. Opracowane analizy i prognozy zaplanowanych działań firmy zakładają zwiększenie zatrudnienia o nowych pracowników posiadających określone kwalifikacje w zakresie wiedzy technicznej i marketingu, oraz doświadczonych fachowców do pracy na liniach produkcyjnych.
Jak przebiega rekrutacja w Państwa firmie?
Dział kadr otrzymuje wnioski od dyrektorów i kierowników, dotyczące zapotrzebowania na określonych specjalistów. Następnie przeprowadzane są rekrutacje kandydatów, którzy wybierani są według szczegółowych wymagań dotyczących umiejętności i zakresu obowiązków na danym stanowisku. Nasze oferty można znaleźć na portalach pracy, stronie internetowej firmy, oraz innych instytucji zajmujących się pozyskiwaniem pracowników. Po zgromadzeniu otrzymanych aplikacji, bezpośredni przełożeni przeprowadzają szczegółową selekcję najodpowiedniejszych kandydatów, a wybrane osoby są zapraszane na rozmowy kwalifikacyjne w siedzibie Spółki. Ostatnim procesem jest wybór pracownika przez przełożonego na podstawie kwalifikacji aplikującego.
Jak wygląda proces wdrożenia nowego pracownika w Państwa firmie?
Nowo zatrudniony pracownik zostaje przeszkolony przez specjalistów w zakresie BHP oraz ISO, a także zapoznany z pozostałymi przepisami wynikającymi z przepisów prawa pracy, regulaminów i procedur obowiązujących w Spółce. Następnie przełożony przeprowadza instruktaż stanowiskowy i zapoznaje pracownika z określonymi obowiązkami. Ostatnim etapem jest przedstawienie pracownikowi struktury organizacyjnej i pozostałych członków załogi, oraz szczegółowe wdrożenie w zakresie działalności firmy.
W jaki sposób dbacie o rozwój pracowników?
Pracownicy zatrudnieni w firmie korzystają z możliwości podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie wykonywanych zadań dzięki szkoleniom i kursom specjalistycznym. Nasi pracownicy mogą także zwiększać swój poziom wiedzy w szkołach i na uczelniach. Spółka oferuje załodze (oprócz funduszu socjalnego) dodatkowy pakiet usług zdrowotnych, a w zakresie wynagrodzenia stałą stawkę zaszeregowania i dodatek premiowy.
Jakie macie Państwo plany rozwojowe?
Od 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, co nie pozwala - ze względu na konkurencyjność - na ujawnianie szczegółowych planów rozwojowych. Aktualnie nasza firma dąży do rozszerzenia działalności na inne branże przemysłowe i zmniejszenia produkcji na rynkach górniczych. W roku 2023 mają miejsce istotne zdarzenia, które wpływają na działalność Spółki i funkcjonowanie gospodarki światowej. Spółka nie posiada formalnie zatwierdzonego biznes planu na kilka lat do przodu, lecz realizuje opracowane corocznie plany techniczno – ekonomiczne, bazujące na przyjętych celach strategicznych.
Jakie to cele?
Między innymi jest to stanie się wiodącym producentem sprzęgieł przemysłowych i urządzeń tzw. małej mechanizacji górnictwa w kraju, oferującym wyroby w atrakcyjnej cenie rynkowej, przy jednoczesnym zachowaniu oczekiwanego przez rynek czasu dostawy. Chcemy być producentem ustandaryzowanych produktów (wyrobów kutych), planujemy także inwestycje w zaplecze maszynowe i badawczo-technologiczne Spółki, jak również utrzymanie ścisłej współpracy z renomowanymi jednostkami naukowo – badawczymi, w celu rozwoju nowych rozwiązań i produktów, ograniczenia kosztów i zwiększenia wydajności. Zależy nam na promocji rozwoju myśli technologicznej poprzez aktywne uczestnictwo w globalnych wydarzeniach branżowych, co pomoże zwiększyć rozpoznawalność marki na arenie międzynarodowej. Planujemy zaistnieć na rynku budownictwa mieszkaniowego w Katowicach i zbudować markę MOJ S.A. jako znanego i rzetelnego dewelopera oferującego najwyższej jakości domy i apartamenty za godziwą cenę na miarę możliwości przyszłych właścicieli. Innym strategicznym celem firmy jest zagwarantowanie w długim horyzoncie czasowym stałego wzrostu dodatniego wyniku finansowego, poprzez podjęcie pakietu działań proefektywnościowych i reorganizacyjnych we wszystkich obszarach działalności Spółki, a także zwiększenie skali sprzedaży, w szczególności na rynkach pozagórniczych, przy zachowaniu oczekiwanego poziomu rentowności Spółki i optymalnym obłożeniu parku maszynowego poprzez wykorzystanie potencjałów produkcyjnych Kuźni Osowiec z MOJ S.A. W planach mamy także zwiększenie skali sprzedaży na rynkach pozagórniczych, poprzez stworzenie oferty sprzedaży nowych towarów uzupełniających paletę oferowanych produktów własnych, wykorzystując pojawiające się nisze rynkowe – określamy to mianem tzw. polowania na okazje. Bieżąca realizacja wspomnianych celów strategicznych w latach ubiegłych pozwoliła Spółce elastycznie podejść do wyzwań stawianych przed nią w dobie kryzysu gospodarczego. W ostatnich latach zauważalne było spowolnienie w górnictwie – spadek sprzedaży węgla na cele grzewcze z uwagi na ocieplenie klimatu oraz spadek cen na rynkach światowych poniżej kosztów wydobycia ponoszonych przez polskich producentów. Dzięki prowadzonej w latach ubiegłych akcji marketingowo-informacyjnej na rynkach pozagórniczych oraz okołogórniczych, liczba pozyskanych nowych klientów pozwoliła ograniczyć spadek sprzedaży wyrobów i usług Spółki do wielkości niezagrażającej jej działalności, a wręcz doprowadziła do poprawy sprzedaży. Kolejnym, dominującym punktem w branży, jest obecnie przede wszystkim wojna w Ukrainie. Jednak pomimo tego, produkty oferowane przez naszą Spółkę, ciągle dostarczane są zarówno na rynek krajowy, jak i zagraniczny, a w trakcie certyfikacji są nowe produkty.
Chcesz być na bieżąco z odpowiedziami?
Zapisz się na powiadomienia o nowej opinii już teraz
Psst! To jeszcze nie koniec!
Potwierdź swoją subskrypcję!
Odbierz maila
Na podany adres e-mail wysłaliśmy wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrypcji (RODO)
Potwierdź subskrybcję
Kliknij w link potwierdzający subskrypcję w mailu i bądź na bieżąco!