Miniaturka
Piotr Wieczorek
WELCOME Airport Services Sp. z o.o.
Piotr Wieczorek jest związany z firmą WELCOME Airport Services sp. z o.o. od 2005 roku, gdzie przez przez ten czas piął się w górę w strukturach firmy. Przez wiele lat pracy zajmował się koordynacją obsługi samolotów. Od 2010 roku był również Przewodniczącym Związków Zawodowych „Solidarność”, zarządzając m.in. pracą przewodniczących oddziałów, był członkiem komisji BHP oraz przewodniczył Zespołowi ds. regulaminów wynagrodzenia. W trakcie pracy w WELCOME ukończył studia w Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie na kierunku Zarządzanie i Marketing, broniąc pracy „Zarządzanie infrastrukturą lotniskową na przykładzie lotniska Kraków – Balice”. Piotr Wieczorek pochodzi z lotniczej rodziny, której członkowie mają wiele osiągnięć w sportach lotniczych, sam jest również posiadaczem Licencji Pilota Samolotowego turystycznego (PPL). Z lotnictwem związany jest od najmłodszych lat i zapewne dlatego wśród swoich głównych zainteresowań wymienia historię lotnictwa, transport lotniczy oraz sporty lotnicze, w których sam ma doświadczenie (w latach 2003-2005 był członkiem samolotowej kadry juniorów w lataniu precyzyjnym). Piotr Wieczorek jest żonaty, ma syna. Poza lotnictwem interesuje się również piłką nożną.

Jakie były początki Państwa firmy?

WELCOME sięga korzeniami 2000 r., kiedy na Lotnisku Chopina rozpoczął działalność agent obsługi naziemnej samolotów o nazwie Warsaw Airport Services (WAS). Załoga liczyła ok. 60 osób obsługujących tylko jednego przewoźnika - SAS (Skandynawskie Linie Lotnicze). W miarę upływu czasu i umacniania swojej pozycji lista klientów się wydłużała. W czerwcu 2007 r. po raz pierwszy WAS wyszedł z usługą poza Warszawę i rozpoczął działalność na lotnisku w Rzeszowie. W maju 2012 r. połączył się z krakowską firmą handlingową WAS-KRK Airport Services pod nazwą WELCOME Airport Services.

W historii wielu przedsiębiorstw mają miejsca momenty przełomowe, które wytyczają dalszy kierunek rozwoju firmy. Jak to wyglądało u Państwa?

Bez wątpienia momentem przełomowym dla firmy była konsolidacja spółki Warsaw Airport Services (WAS), która istniała na rynku od 2001 roku oraz WAS-KRK Airport Services (LHC), w wyniku czego powstało WELCOME Airport Services. Proces konsolidacji zakończył się w 2013 roku, wtedy też do WELCOME włączono spółki z portów lotniczych w Poznaniu (poz airport Services), Gdańsku (GDN Airport Services) oraz Szczecinie (SZZ Airport Services). Dzięki wieloletniej ciężkiej pracy firma uzyskała wiele certyfikatów i uprawnień aby móc odpowiedzialnie i profesjonalnie działać na rynku handlingowym. Jest jednym z członków IATA Ground Handling Council oraz posiada certyfikat ISAGO. 

 

Czym dokładnie zajmuje się Państwa firma? Co dokładnie wchodzi w zakres świadczonych przez Państwa usług?

WELCOME Airport Services oferuje całą gamę usług handlingowych dla linii lotniczych, takich jak: załadunek i rozładunek samolotów, odprawa i transport bagaży, transport pasażerów oraz załóg między terminalem a samolotami, koordynację operacji, wyważanie samolotów, sprzątanie samolotów oraz serwis wodno-sanitarny. Firma oferuje także szerokie wachlarz usług pasażerskich, jak na przykład sprzedaż biletów lotniczych, odprawy biletowo-bagażowe, obsługę przy bramkach oraz w biurze zaginionego bagażu, asystę dla pasażerów niepełnosprawnych, prowadzi również w imieniu zarządzającego lotniskiem informację lotniskową. WELCOME oferuje ponadto szreg usług naziemnych dla Executive & VIP Aviation, tj. samolotów korporacyjnych, prywatnych, rządowych, VIP oraz wojskowych. W ramach tych usług zajmuje się organizacją zezwoleń na przelot, uzyskiwaniem slotów, pobieraniem opłat lotniskowych, dostarczaniem niezbędnej dokumentacji lotniczej czy też organizacją udogodnień dla VIP’ów. 

Jakie firmy są Państwa klientami?

WELCOME Airport Services jest największym w Polsce agentem handlingowym pod względem ilości obsługiwanych linii lotniczych. Wśród klientów spółki znajdują się zarówno tanie linie lotnicze jak i wiele tradycyjnych linii z całego świata. 

Jak wygląda poziom konkurencji w tej branży? Jaką pozycję w tym wszystkim zajmuje Państwa firma?

W Polsce zarejestrowanych jest niemal 50 agentów obsługi naziemnej, jednak w skali kraju liczy się tylko kilkoro z nich. Realnym i największym konkurentem spółki na arenie krajowej jest firma LS Airport Services, inni konkurenci to przede wszystkim BGS oraz WRO-LOT. Pierwsza spółka jest głównym partnerem PLL LOT na polskim rynku, ale podobnie jak WELCOME obsługuje kilkadziesiąt linii lotniczych. Jest jednak większa pod względem liczby zatrudnianych pracowników oraz ilości obsługiwanych rejsów. Spółka odpowiada także za większość przesyłek cargo na największych lotniskach. Spółka BGS natomiast posiada prowadzi działalność również w portach poza Polską – na Litwie oraz w Rosji. Posiadają oni także licencję na dostawy paliwa lotniczego na rynku polskim. W porównaniu z WELCOME i LS skala jego działalności w polskich portach lotniczych jest jednak znacznie mniejsza. WRO-LOT skupia się natomiast przede wszystkim na wrocławskim lotnisku, gdzie jest głównym usługodawcą. Patrząc na skalę działalności największą konkurencją dla WELCOME Airport Services jest LS Airport Services.

Jakie wartości przyświecają działalności Państwa firmy?

Wartości jakie przyświecają działalności WELCOME Airport Services to przede wszystkim odpowiedzialność za podejmowane decyzje (responsibility), zapewnienie bezpieczeństwa operacyjnego (safety), wiarygodność i solidność działań (reliability), zaangażowanie w pracę i gotowość do dzielenia się wiedzą (passion), postępowanie uczciwe, etyczne i transparentne (fair play) oraz spełnianie najwyższych standardów ochrony (security).

 

  

Jak wygląda proces rekrutacji w Państwa firmie?

Dbamy przede wszystkim o to, by był to proces przyjazny dla kandydatów. Chcemy, aby już na tym etapie potencjalni pracownicy poczuli, że są otoczeni życzliwą atmosferą WELCOME. Staramy się też przekazać nasze wartości, informacje o firmie i przyszłym stanowisku pracy. Mówimy o dużej satysfakcji jaką daje praca na lotnisku, ale i o wszystkich trudach z nią związanych. Chcemy, by kandydat do pracy wiedział o swoim stanowisku jak najwięcej i całkowicie świadomie podejmował decyzję o rozpoczęciu pracy u nas. 

Podczas rekrutacji zawsze obecny jest pracownik HR-u i przyszły przełożony kandydata, który może szczegółowo opowiedzieć o stanowisku, którego rekrutacja dotyczy. Kogo poszukujemy? Przede wszystkim osób zorientowanych na klienta, otwartych, potrafiących współpracować. Mamy własną kadrę trenerską, więc sami uczymy pracy na poszczególnych stanowiskach. Od kandydatów oczekujemy również gotowości do uczenia się i poznawania nowych rzeczy.

Czy aktualnie poszukują Państwo nowych pracowników? Na jakie stanowiska?

Tak, poszukujemy pracowników głównie na trzy typy stanowisk – związane z obsługą pasażerów, z obsługą samolotu oraz obsługą magazynów. Wszystkie aktualne ogłoszenia dotyczące możliwości pracy w WELCOME znajdują się na naszej stronie http://www.welcome-as.plw zakładce KARIERA.

 

 

Czy organizują Państwo staże i praktyki?

Na co dzień współpracujemy ze szkołami średnimi, zapraszamy uczniów na zajęcia, przybliżamy im ciekawy świat lotniska i organizujemy praktyki. Jest to działanie, które przynosi obopólne korzyści. Młodzież z kierunków lotniczych ma szanse zobaczyć, jak wygląda ich wymarzone miejsce pracy a wielu praktykantów zostaje u nas na stałe, bo „połknęli lotniczego bakcyla” i spodobała im się atmosfera WELCOME.

Czy osoby zatrudnione w Waszej firmie mogą liczyć na jakieś dodatkowe benefity? Jeśli tak, jakie?

Naszym pracownikom zapewniamy prywatną opieką medyczną oraz możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie na bardzo korzystnych warunkach. Oferujemy dofinansowanie wakacji, talony świąteczne, zakupy z użyciem platformy MyBenefit, owocowe piątki, urodzinowe drobne upominki wraz z życzeniami od Dyrekcji i Zarządu. Nasz ostatnio zrealizowany pomysł to wyprawka dla nowo narodzonych dzieci naszych pracowników. 

Organizujecie Państwo jakieś spotkania, imprezy integracyjne dla Pracowników?

Można powiedzieć, że imprezy integracyjne to nasza specjalność😊. Wspólnie pracujemy i wspólnie się bawimy. Przynajmniej raz w roku, na zakończenie sezonu letniego, w każdym oddziale jest organizowana taka impreza. Wybieramy starannie miejsce, by było ciekawe i aby nawet ci, którzy w tym dniu są w pracy (lotnisko prawie nigdy nie zasypia!) mogli po zakończeniu obowiązków dotrzeć i dołączyć do wspólnej zabawy. Oprócz smacznego poczęstunku, tańców i towarzyskich rozmów proponujemy uczestnikom zabawy rozmaite konkursy o tematyce lotniczej i nie tylko. Śmiechu jest dużo. 

 

Organizujemy nie tylko wielkie, oddziałowe imprezy, ale i mniejsze. Pracownicy często spotykają się w mniejszym gronie, najbliższych współpracowników w ramach sekcji czy działów.

Czy atmosfera w miejscu pracy jest dla Państwa ważna? W jaki sposób o nią dbacie?

Zdecydowanie atmosfera w miejscu pracy to jedna z naszych największych wartości, wskazują na to wszystkie przeprowadzane przez HR ankiety. Mamy też świadomość, że wsparcie kolegów, praca zespołowa są jednym z filarów naszego sukcesu w biznesie lotniczym. Wszystkie firmy handlingowe pracują na podobnym sprzęcie, na tych samych lotniskach, ale to co decyduje o naszej sile, tożsamości i wyjątkowości to właśnie nasi ludzie i atmosfera, która towarzyszy im w realizacji codziennych zadań.

Chcemy, by pracownicy WELCOME czuli się dobrze w miejscu pracy. Oprócz wspomnianych wyżej benefitów i imprez integracyjnych organizujemy również wiele konkursów, by dostarczyć pracownikom dobrej zabawy. Wspieramy też akcje charytatywne, które cieszą się dużym zainteresowaniem pracowników WELCOME, a jednocześnie łączą i zbliżają ludzi, co ma niebagatelny wpływ na atmosferę. 

Wydajemy tez firmowy kwartalnik, gdzie piszemy o sprawach ważnych dla naszych pracowników, wyjaśniamy wszystko, co nowe i może jeszcze niezrozumiałe i gdzie jest też miejsce na „welcomowskie ploteczki” i chwilę rozrywki.

 

 

Dla osób szukających zatrudnienia coraz większa wartością jest możliwość rozwoju. Czy oferujecie swoim pracownikom możliwość podnoszenia kwalifikacji?

Świat lotnictwa cywilnego to miejsce, w którym uczymy się wciąż, podnosimy kwalifikacje odświeżamy naszą wiedzę i umiejętności, bo po pierwsze takie są wymogi a po drugie głęboko wierzymy, że takie działania mają olbrzymi wpływ na jakość usług oferowanych naszym klientom. 

Świetnie zdajemy sobie sprawę z tego, że rozwój zawodowy jest również coraz większą wartością dla pracowników. Dlatego mamy bardzo jasno opisane ścieżki kariery ze wskazaniem jakie umiejętności należy nabyć w jakim czasie, aby osiągnąć kolejny poziom w karierze.

Mamy też zwyczaj obsadzania stanowisk managerskich i specjalistycznych w drodze rekrutacji wewnętrznej. Nasz zespół HR przygotowuje i prowadzi takie rekrutacje metodą Assessment Center.

Dla osób, które nie są zainteresowane stanowiskami kierowniczymi, a posiadają wiedzę ekspercką w wybranych tematach proponujemy ścieżkę trenerską. Nasi trenerzy nie tylko uczą zawodu, ale są też mentorami dla młodszych kolegów.

Dla tych, którzy poszukują swojego miejsca w organizacji stwarzamy szansę awansu poziomego – mogą przenieść się na inne stanowisko pracy – takie, które bardziej ich interesuje i spełnia ich aspiracje.

Ile osób obecnie zatrudniacie?

W sześciu oddziałach i warszawskiej Centrali zatrudniamy ponad 2000 osób.

Jak będzie wyglądała branża w przyszłości?

Rynek usług handlingowych w Polsce to ciągle rozwijająca się gałąź gospodarki. Stale rozbudowujemy nasz park maszynowy, zatrudniamy i szkolimy nowych ludzi tak aby być gotowymi na nowe wyzwania. Naszym celem jest ciągły rozwój i doskonalenie co pozwala zachować wysokie standardy obsługi i pozyskiwać nowych klientów. Mając jasną wizję rozwoju z optymizmem patrzymy w przyszłość.

 

Dziękujemy za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów!

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
WELCOME Airport Services Sp. z o.o.