Blokada konta bankowego to niewątpliwie jeden z tych scenariuszy, których każdy z nas chciałby uniknąć. Większość osób przechowuje życiowe oszczędności właśnie na rachunku bankowym. Kiedy bank ma prawo do blokady konta? Co zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź!
Przechowywanie pieniędzy na koncie w banku jest bezpieczne i bardzo wygodne. Blokada rachunku bankowego burzy owe poczucie bezpieczeństwa sprawiając, że zdajemy sobie sprawę z ingerencji stron trzecich, które mogą wpłynąć na zablokowanie naszych życiowych oszczędności. Reakcje osób, które to spotkało, są różne. Niektórzy natychmiast składają wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych, inni zaś zastanawiają się, na jakiej podstawie ktoś mógł wpłynąć na zabezpieczone środki bankowe. W czasach, gdy coraz trudniej o zatrudnienie, a oferty pracy znikają z portali ogłoszeniowych w błyskawicznym tempie – blokada konta może oznaczać poważne kłopoty. Kiedy bank ma prawo zablokować Twoje środki? Czy zamrożenie wszystkich pieniędzy na koncie jest legalne? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz w dalszej części poradnika!
Blokada konta bankowego – co oznacza i kiedy jest legalna?
Pieniądze są bardzo cenne nie tylko ze względu na to, że możemy nabywać za nie produkty, jednak dlatego, że aby je zdobyć, musimy poświęcać bardzo dużo swojego wolnego czasu oraz energii. Nic więc dziwnego, że tak bardzo boimy się, że oszczędności naszego życia przepadną lub stracimy do nich dostęp.
W zdecydowanej większości przypadków nasze środki gromadzone na kontach bankowych są całkowicie bezpieczne. Jeśli zastanawiasz się, co oznacza blokada na rachunku, musisz wiedzieć, że w praktyce istnieje aż kilkadziesiąt rodzajów blokad. Trzy najbardziej popularne to:
- blokada wynikająca z transakcji płatniczych;
- zablokowanie zaistniałe w przypadku zajęcia w postępowaniu egzekucyjnym lub innym postępowaniu przeprowadzonym przez uprawniony organ władzy państwowej;
- blokada o charakterze zabezpieczającym.
Najczęściej spotykamy się z formą zamrożenia środków, która wynika z opóźnień w księgowaniu transakcji płatniczych. Blokada konta bankowego wynikająca z transakcji to chwilowe zamrożenie wydanych pieniędzy. Zapłata za zakupy w sklepie musi zostać zaksięgowana w systemie banku, co może trwać nawet do kilku dni. Przez ten czas wydane pieniądze są zamrożone i oczekują na wprowadzenie do systemów bankowych.
Problemy zaczynają się wtedy, gdy Twoje środki zostały zablokowane w związku z istniejącymi zaległościami i postępowaniem egzekucyjnym. W tym przypadku to nie bank blokuje Twoje pieniądze, a organy władzy państwowej, które wymuszają na bankach takie działania. Kiedy organy władzy mogą zablokować Twoje konto?
- W wyniku postępowania egzekucyjnego, prowadzonego w sprawie: zaległości finansowych wobec organów państwowych, egzekucji komorniczych, niespłaconego kredytu hipotecznego, unikania zapłaty mandatów i innych kar.
- Gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że posiadane przez Ciebie środki finansowe pochodzą z przestępstwa (zamrożenie na maksymalnie 72 godziny oraz zawiadomienie prokuratury).
- Po ogłoszeniu przez Prezydenta RP stanu wyjątkowego lub wojny.
- Jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń w przypadku toczącej się rozprawy sądowej.
Blokada konta – czego nie wolno bankowi?
Blokada rachunku bankowego może nastąpić z dnia na dzień. W takiej sytuacji warto zachować zdrowy rozsądek i poprosić o wyjaśnienie w Urzędzie Skarbowym lub sądzie prowadzącym postępowanie. Musisz wiedzieć, że w przypadku wykonania czynności komorniczych, z którymi absolutnie się nie zgadzasz – masz 7 dni na odwołanie się od decyzji zajęcia środków. Czego nie wolno bankowi, który jest pośrednikiem w takich postępowaniach?
Przede wszystkim nie może zablokować wszystkich środków, które posiadasz na rachunku bankowym. Nawet jeśli Twoje zobowiązania są wyższe niż saldo rachunku. Kwota wolna od zajęcia została ustalona na poziomie 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę i obowiązuje w każdym miesiącu, w którym zaplanowane jest zajęcie komornicze. Bank nie może też pobierać opłat za realizację płatności egzekucyjnych.