Ogromną popularnością cieszy się zwolnienie lekarskie przez telefon. Teleporada miała duży wpływ, na ogromną liczbę pracowników przebywających na L4. Według prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wzrost w stosunku do poprzedniego roku to aż 28%. Czy to efekt pandemii, czy elektronicznych wizyt?
[News archiwalny]
Coraz więcej pracowników decyduje się na zwolnienie lekarskie przez telefon. Teleporada jest nową formą kontaktu z lekarzem. W czasie elektronicznej wizyty lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem. Na podstawie rozmowy ustala się leczenie, wystawia zwolnienie lekarskie i decyduje o ewentualnej konieczności odbycia wizyty twarzą w twarz. Według prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Gertrudy Uścińskiej, gdyby nie teleporada lekarska, placówki nie mogłyby sobie poradzić z ogromną liczbą zgłaszających się pacjentów w czasie epidemii COVID-19. Czy to efekt pandemii, czy możliwości odbycia wizyty bez wychodzenia z domu? A może pracownicy częściej biorą zwolnienie lekarskie na przeziębienie w obawie przed roznoszeniem zarazków?
Szukasz pracy? Sprawdź oferty pracy na GoWork.pl
Teleporada medyczna – ogromna liczba osób na L4
Od 2018 można wystawiać zwolnienia lekarskie wyłącznie w postaci elektronicznej. W związku z rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa postanowiono wprowadzić możliwość zdalnego kontaktu z lekarzem. Teleporada NFZ w dużej mierze zastąpiła wizyty w gabinetach, a liczba elektronicznych zwolnień lekarskich sugeruje, że Polacy z łatwością przyzwyczaili się do nowych realiów.
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Gertruda Uścińska poinformowała, że w stosunku do 2019 roku, ilość zwolnień lekarskich z tytułu choroby wzrosła aż o 28%.
Wystawiono 2,1 mln e-ZLA. To mniej więcej średnia miesięczna wartość z 2019 r., choć więcej niż liczba zwolnień wystawianych tego lata. Dotychczasowe październikowe dane pokazują jednak wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Zwolnienia prawdopodobnie odzwierciedlają sytuację pandemiczną w naszym kraju – oceniła prezes Uścińska.
Można przypuszczać, że do wzrostu liczby L4 przyczyniła się obawa przed roznoszeniem innych wirusów w zakładach pracy i łatwość, z jaką otrzymuje się zwolnienie lekarskie przez telefon. Teleporada bez wychodzenia z domu sprawiła, że nie musimy stać w niekończących się kolejkach i narażać się na ryzyko zakażenia.
Zwolnienie lekarskie przez telefon – teleporada sukcesem?
Od grudnia 2018 roku wystawiono aż 42 miliony elektronicznych L4. Rekordowym miesiącem w tym przypadku okazał się marzec 2020 roku, podczas którego wystawiono aż 3,3 mln elektronicznych zwolnień lekarskich.
Po zakończeniu pandemii Polacy wciąż chętnie korzystają z teleporad. W przypadku infekcji, czy porad, które nie wymagają dokładnego zbadania przez lekarza, jest to wygodny sposób na szybkie uzyskanie pomocy, recepty na leki, czy też skierowania na badania w celu dalszej diagnostyki. Jednak na etapie, w którym przychodnie nie działały jeszcze w pełni stacjonarnie, pojawiały się głosy o ewentualnych nadużyciach teleporad w celu otrzymania L4. Przez telefon lekarze nie są w stanie w pełni ocenić, czy pacjent rzeczywiście ma objawy, o których mówi, czy jedynie próbuje otrzymać zwolnienie lekarskie mimo dobrego samopoczucia.
Warto pamiętać, że zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy każdy pracodawca jest uprawniony do przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystywania przez pracowników zwolnień lekarskich od pracy, za które wypłaca z własnych środków wynagrodzenie za czas choroby.