W programie „Mój Elektryk 2.0” zapowiedziano istotną zmianę, która z pewnością ucieszy osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny (KDR). Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił, że w ramach programu dofinansowania, osoby posiadające tę kartę będą mogły liczyć na wyższe dopłaty. Kwota dofinansowania, wynosząca do 40 000 zł, pozostaje bez zmian, ale z uwzględnieniem Karty Dużej Rodziny, może to oznaczać większe wsparcie dla rodzin. Warto przyjrzeć się, jakie zmiany wprowadza program i jakie mogą być jego konsekwencje dla rynku samochodów elektrycznych.
Karta Dużej Rodziny w programie Mój Elektryk 2.0
Karta Dużej Rodziny, która do tej pory była brana pod uwagę w kontekście kryteriów dochodowych, teraz zyska szczególne miejsce w programie „Mój Elektryk 2.0”. NFOŚiGW ogłosił, że osoby, które ją posiadają, będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 40 000 zł na zakup elektrycznego pojazdu. Zmiana ta ma na celu wsparcie rodzin wielodzietnych w dostępie do ekologicznych i oszczędnych środków transportu. Co istotne, w ramach tej zmiany, osoby fizyczne, które nie posiadają Karty Dużej Rodziny, mogą liczyć na niższe dofinansowanie. Wprowadzenie KDR do programu z pewnością zwiększy dostępność pojazdów elektrycznych dla rodzin, które do tej pory zmagały się z wyzwaniem wysokich kosztów zakupu.
Mój Elektryk 2.0 – korzyści dla rodzin i firm
Program „Mój Elektryk 2.0” ma na celu nie tylko wsparcie rodzin, ale również jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG), które wciąż są jednym z głównych beneficjentów dopłat. Choć dla firm indywidualnych wsparcie jest kluczowe w generowaniu sprzedaży, rodziny posiadające KDR zyskają szansę na dopłatę do pojazdów, które będą odpowiadały na ich potrzeby. Samochody elektryczne, które umożliwiają komfortowy transport większej liczby osób, stają się w Polsce coraz bardziej dostępne. Wśród propozycji na rynku znajdują się takie modele jak Mercedes EQB, Kia EV9 czy Maxus Mifa 9, które mogą pomieścić więcej pasażerów i nadal mieszczą się w progu cenowym programu.
Z drugiej strony, wyższy próg dopłat może wiązać się z pewnymi wyzwaniami. Jeśli Karta Dużej Rodziny zwiększy dostępność do wyższych kwot dopłat, może to skutkować wyższym popytem na bardziej przestronne i droższe modele elektryków. Istnieje również obawa, że zmiany w Krajowym Planie Odbudowy mogą ograniczyć możliwość stosowania wyższych progów cenowych, uznając je za „niesprawiedliwe” w kontekście reszty społeczeństwa.
NFOŚiGW na etapie konsultacji
Choć decyzje o włączeniu Karty Dużej Rodziny do programu zostały już ogłoszone, należy pamiętać, że program nadal znajduje się na etapie konsultacji społecznych. Uwagi są zbierane, a ostateczne decyzje podejmowane będą wkrótce. To, co już teraz jest pewne, to fakt, że zmiany te mogą mieć znaczący wpływ na dostępność pojazdów elektrycznych dla rodzin w Polsce, zwłaszcza tych, które wcześniej miały utrudniony dostęp do takich technologii. NFOŚiGW podkreśla, że środki na dopłaty będą wydatkowane intensywnie – w ciągu najbliższych 18 miesięcy ma to być ponad 1,6 miliarda złotych. Czas na zawarcie umowy o dopłatę kończy się 30 czerwca 2026 roku.
Źródło: elektrowoz.pl