Reklama

Jak szukać ludzi do pracy? Skuteczna rekrutacja

Prowadzenie działalności gospodarczej, w której zatrudnia się pracowników to obecnie duże wyzwanie. Nie chodzi tylko o koszty utrzymania pracownika, ale także o fakt, że obecnie w wielu branżach obserwujemy rynek pracownika. Co to oznacza? Jak szukać ludzi do pracy?

Kandydaci do pracy czekają na rozmowę kwalifikacyjną

Pracodawcy coraz głośniej podnoszą kwestie związane z trudnościami wynikającymi z niemożności znalezienia odpowiednio wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników do pracy. Śledząc Barometr Zawodów, można zauważyć, że liczba zawodów deficytowych stale rośnie. Szczególnie jest to widoczne w takich branżach jak transport, budownictwo, produkcja czy magazynowanie. Na rynku pracy trwa zatem walka o talenty, a pracodawcy prześcigają się w pomysłach na to, jak zagwarantować sobie ludzi do pracy. Mimo to, cześć z przedsiębiorców działa zupełnie po omacku i nie stosuje się do kilku prostych, aczkolwiek ważnych elementów poszukiwania kandydatów. Jak szukać pracowników?

Świadome budowanie zespołu – dlaczego jest tak ważne?

Aby firma mogła sprawnie funkcjonować i przynosić zyski niezwykle ważne jest świadome podejście do budowania zespołu. Obecnie coraz częściej możemy spotkać się z pojęciami takimi jak candidate experience czy empolyer branding, które pokazują, że pracodawcy dostrzegają korzyści płynące z profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi. Poszukiwanie pracownika na współczesnym rynku pracy nie należy do najłatwiejszych zadań. Dlaczego? Ponieważ środowisko to przechodzi dynamiczne przemiany. Pracownicy są teraz lepiej wykształceni i bardziej świadomi swojej wartości, jaką wnoszą do firmy. Co więcej, konkurencja jest tak duża, że jeśli warunki zatrudnienia nie odpowiadają im w jednej firmie, mogą w każdej chwili skorzystać z pozostałych propozycji.

Jeśli pracodawca świadomie podchodzi do swojego zespołu, oznacza to, że zwraca uwagę na takie rzeczy jak:

  • zgranie teamu,
  • potrzeby kompetencyjne firmy,
  • mocne i słabe strony zespołu,
  • współpracę pomiędzy pracownikami,
  • przywiązanie do wartości firmy,
  • równe traktowanie.

Szukając pracowników, którzy w jakiś sposób będą zdolni do tego, aby stworzyć jedną grupę skupioną wokół pewnych wartości, które związane są z ideami firmy, możesz doprowadzić do sytuacji, w której członkowie zespołu będą się nawzajem motywować i nadzorować swoją pracę. Dodatkowo w ten sposób nie zabraknie Ci potrzebnych umiejętności i wiedzy, które są niezbędne do strategicznego prowadzenia firmy.

Jak skutecznie prowadzić rekrutację?

Prowadzenie rekrutacji może dla wielu osób wydawać się łatwe, jednak nie jest to takie oczywiste. Obecnie nie wystawia się już ogłoszeń z ofertami pracy w gazetach – jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu. Teraz proces rekrutacyjny jest o wiele bardziej skomplikowany i wzbogacony o dodatkowe media i sposoby komunikacji. Co więcej, rekruterzy i pracodawcy mogą liczyć na feedback od kandydatów – niezaleznie od tego, czy przygoda z rekrutacją w danej firmie zakończyła się sukcesem, czy niepowodzeniem. Zatem jak radzić sobie z ofertami pracy i prowadzić skuteczną rekrutację na współczesnym rynku pracy?

  • Plan rekrutacji

Prowadź plan rekrutacji. Co to oznacza? Zaplanuj np. w rocznej rozpisce ewentualne uzupełnienia kadrowe, zważając na to, czy czeka Was jakiś ważny projekt. Jeśli z góry wiesz, że firma będzie tworzyła nowe wakaty związane z rozbudową działów, warto już odpowiednio wcześniej zabrać się za tworzenie ofert pracy i poszukiwanie odpowiednich kandydatów. w ten sposób dajesz sobie dużo czasu na wprowadzenie i podszkolenie nowych osób, a także jest to pewnego rodzaju zapas, w momencie, gdy rekrutacja nie idzie po Twojej myśli.

  • Zatrudnienie specjalistów

Jeśli prowadzisz większą firmę, warto zdecydować się na współpracę ze specjalistami ds. rekrutacji. Możesz sam zatrudnić rekrutera lub skorzystać z usług zewnętrznych firm HR bądź agencji zatrudnienia. Sposób ten sprawdza się szczególnie wtedy, gdy w Twojej firmie przeprowadzasz wiele rekrutacji w każdym roku, Twoja branża cechuje się dużą rotacyjnością lub poszukujesz wyspecjalizowanych fachowców, których trudno znaleźć w tradycyjny sposób.

  • Zadbanie o emplyer branding

Z pewnością pamiętasz czasy, kiedy to Ty szukasz pracy. Pomyśl o tym, co wtedy sprawiało, że chciałeś pracować w danej firmie. Oferty pracy działają najlepiej, jeśli przedsiębiorstwo potrafi dobrze zarządzać swoim empolyer brandingiem i buduje wokół siebie wizerunek solidnego i profesjonalnego pracodawcy. Jeśli na swojej stronie internetowej dzielisz się z odbiorcami zdjęciami i opisami sukcesów swoich pracowników lub prowadzisz motywujący program premiowy, to w wielu przypadkach zadziała to na Twoją korzyść. Obecnie kandydaci do pracy szukają pracodawców, którzy są w stanie zapewnić im atrakcyjne zatrudnienie, do którego zalicza się też atmosfera wzajemnego szacunku i współpracy. W tym przypadku warto też pomyśleć o firmowym profilu w mediach społecznościowych. Dobrze poprowadzony emplyer branding sprawi, że pracownicy sami będą zabiegać o możliwość zatrudnienia w Twoim przedsiębiorstwie.

Skuteczne ogłoszenie o pracę

Internet jest dosłownie „zawalony” ofertami pracy, z których tak naprawdę nic nie wynika. Nie zawierają one żadnej przydatnej informacji dla potencjalnych pracowników. Proces szukania pracy jest dla wielu osób wyzwaniem, dlatego jeśli trafiają na dziesiątki ofert pracy, które nie zawierają interesujących ich informacji, po prostu przewijają dalej. W końcu nikt nie ma czasu, aby dzwonić do każdej firmy i dowiadywać się o szczegóły zatrudnienia i wykaz obowiązków. Co więc powinno zawierać skuteczne ogłoszenie o pracę?

  • Stanowisko,
  • Opis obowiązków (skrócony),
  • Krótki opis firmy,
  • Nazwa firmy,
  • Określenie czy jest to praca zdalna, hybrydowa, czy stacjonarna,
  • Godziny pracy,
  • Wymagania,
  • Wynagrodzenie (mogą być widełki) i benefity.

Portale z ofertami pracy – czy to dobre rozwiązanie?

Portale z ofertami pracy to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie jeśli chodzi o prowadzenie rekrutacji. Dlaczego? Jest to przede wszystkim miejsce, które zrzesza największą liczbę pracodawców oraz osób poszukujących pracy. Portale z ofertami pracy są ogólnodostępne. Można tam szukać pracowników fizycznych jak i biurowych, czy specjalistów. Potencjalni kandydaci wolą korzystać z tego rodzaju rozwiązań, dlatego też wystawiając ogłoszenie na takim portalu, pracodawca ma pewność, że z wyszukiwarki ofert pracy skorzysta kilka tysięcy osób dziennie.

Portale, które prowadzą giełdę ofert pracy, mają zasięg ogólnopolski, jednak dzięki filtrom i możliwościom kategoryzacji każdy kandydat może nakierować wyniki wyszukiwania na swoje wymagania lub lokalizację, która mu najbardziej odpowiada. Liczba ofert pracy na portalach ogłoszeniowych jest naprawdę ogromna, co sprawia, że szukanie pracy oraz cały proces rekrutacji przebiega znacznie szybciej i prościej.

Wystawianie ofert pracy w mediach społecznościowych – nowy sposób na rekrutację

W ostatnich latach coraz więcej pracodawców i pracowników korzysta z wyszukiwarki ofert pracy w mediach społecznościowych. Profile firmowe to miejsce, które pozwala na stały kontakt z pracownikami oraz osobami, które chciałaby podjąć zatrudnienie. To także miejsce, w którym dba się o wizerunek pracodawcy oraz publikuje się informacje dotyczące konkretnej branży, budując swój wizerunek eksperta.

Szukanie pracy przez media społecznościowe sprawia, że przyszły pracownik może od razu zapoznać się z działalnością firmy zobaczyć, jak działa kultura organizacyjna, poczytać opinie, poznać programy stażowe lub od razu dopytać o konkretną ofertę pracy.

Warto pamiętać, że social media to obecnie potężne narzędzie, które odpowiada jednocześnie za marketing, PR i rekrutację. Dodatkowo działa jako bufor do rozładowywania sytuacji kryzysowych i umożliwia bieżące monitorowanie nastrojów konsumenckich i pracowniczych.

Zakładka z ofertami na stronie firmowej

Część firm decyduje się szukać pracowników przy pomocy zakładki na stronie firmowej „kariera” lub „dołącz do nas”. Oferty pracy publikowane w taki sposób trafiają do znacznie mniejszego grona kandydatów, jednak wiąże się to z potencjalnym i pracownikami, którzy intencjonalnie weszli na stronę firmy, ponieważ chcą pracować właśnie w niej. Oznacza to, że kandydatów jest mniej, jednak są oni bardziej zmotywowani, podążają za wartościami kreowanymi przez markę oraz reprezentują większe prawdopodobieństwo wieloletniej współpracy i lojalności.

Ten rodzaj rekrutacji zajmuje nieco więcej czasu, dlatego też sprawdza się raczej w sytuacjach „swobodnej’ rekrutacji, która nie ma związku z konkretnym projektem i deadlinami. To narzędzie wykorzystuje często rekrutacja wewnętrzna, ponieważ ze strony firmowej korzystają także aktualni pracownicy. Można także podjąć współprace z biurami karier lub stowarzyszeniami studenckimi związanymi z działalnością danej branży. W ten sposób rozpromujesz firmę w środowiskach specjalistycznych i zadbasz o profesjonalną kadrę.

Oceń artykuł
0/5 (0)