Reklama

Art director – zakres obowiązków

Art director to osoba odznaczająca się niezwykłą kreatywnością i umiejętnościami przywódczymi. Na czym dokładnie polega praca art directora? Jak wygląda zakres obowiązków na tym stanowisku i czy zawód ten jest dobrze płatny?

Art director - osoba w tatuażach trzyma teczkę z napisem "creativity"

Stanowisko dyrektora artystycznego kojarzy się przede wszystkim ze sztuką i artystami. To oczywiście prawda, jednak osobę dyrektora artystycznego znajdziemy również w dużych agencjach reklamowych lub agencjach marketingowych oraz w szeroko rozumianej branży medialnej. Art director to osoba kreatywna, posiadająca szerokie horyzonty o otwarda z zacięciem artystycznym. Jednak mimo cech typowych dla humanistów, osoba obejmująca stanowisko dyrektora artystycznego musi być przede wszystkim nastawiona na logistyczne poprowadzenie projektu, dopilnowanie terminów i kierowanie się wytycznymi. Jak dokładnie wygląda praca dyrektora artystycznego? Czy art director pracuje tylko w teatrze?

Art director — czym się zajmuje dyrektor artystyczny?

Art director to przede wszystkim osoba odpowiedzialna na kreatywną, artystyczną stronę projektu. Tym projektem może być spektakl teatralny, wystawa w muzeum sztuki nowoczesnej bądź masowy koncert. Jednak może być to również kampania reklamowa, długofalowe działania marketingowe lub wystąpienie na targach biznesowych i zaprezentowanie nowego produktu firmowego. Tak naprawdę będąc dyrektorem artystycznym, musisz być w gotowości do podejmowania nowych wyzwań i poszerzania horyzontów, ponieważ obowiązki mogą być naprawdę różne. Ważne jest jednak to, że na stanowisku dyrektora artystycznego działasz w obszarze artystycznym, wizualnym, estetycznym, który musisz połączyć ze sferą bardziej przyzimną, czyli biznesową, finansową lub wizerunkową.

Często art director zajmuje się wszystkimi projektami, które wiążą się z koniecznością utrzymania wysokiego poziomu artystycznego i estetycznego. Może nadzorować akcje reklamowe lub zajmować się wypromowaniem wizerunku marki w mediach społecznościowych i w innych kanałach marketingowych. Tak naprawdę to, czym zajmuje się art director jest zależne od tego, w jakiej firmie jest on zatrudniony, jakie projekty nadzoruje oraz czego wymagają od niego w danej chwili przełożeni.

Warto zaznaczyć, że dyrektor artystyczny to stanowisko samodzielne i decyzyjne, jednak swoje działania musi podejmować w zgodzie z celami i wartościami firmy, co często oznacza odpowiedzialność przed zarządem i bezpośrednie podleganie pod CEO. Bardzo często art director ściśle współpracuje z założycielem marki, szczególnie jeśli firma, oprócz korzyści biznesowych, zajmuje się także przekazywaniem pewnej idei i wartości, jak np. Apple lub Tesla.

Art director — zakres obowiązków

Zakres obowiązków dyrektora artystycznego jest niezwykle trudny do sprecyzowania. Wszystko zależy od tego, w jakiej firmie działasz i jakie zadania prowadzisz. Inny zakres obowiązków ma osoba nadzorująca organizację i oprawę wydarzenia teatralnego na miejskim rynku, a inne osoba, obracająca się w branży reklamowej prowadząca działania z zakresu reklamy telewizyjnej i internetowej.

Możemy jednak wypunktować kilka podstawowych obowiązków, które stoją przed każdym art directorem:

  • zarządzanie zespołem kreatywnym
  • motywowanie i pobudzanie kreatywności podwładnych
  • prowadzenie analiz i raportów z postępów spraw
  • nadzorowanie wszystkich działań podejmowanych w celu zakończenia projektu
  • dbałość o estetykę prowadzonych projektów
  • nawiązywanie relacji z partnerami biznesowymi w zakresie artystyczno-marketingowych przedsięwzięć.

Jak zostać art directorem?

Jeśli chcesz zostać dyrektorem artystycznym, musisz mieć świadomość, że nie wystarczą tylko dobre studia. W tym zawodzie liczy się „to coś”, czyli czynnik, który pozwala łączyć artyzm z biznesem. Jednak zacznijmy od podstaw, czyli od wykształcenia.

Z racji tego, że dyrektor artystyczny to stanowisko kierownicze, to w większości firm wymagane będzie odpowiednie wykształcenie kierunkowe. Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby po studiach kreatywnych, które jednocześnie przekazują praktyczne umiejętności. Są to między innymi kierunki takie jak:

  • grafika komputerowa
  • rysunek
  • projektowanie graficzne
  • sztuka reklamowa
  • komunikacja wizerunkowa
  • fotografia

W większych korporacjach można spotkać się z wymogiem posiadania dodatkowego kierunku lub studiów podyplomowych związanych z ekonomią bądź zarządzaniem. Takie połączenie otwiera drzwi do wysokiego wynagrodzenia i możliwości zawodowych.

Jednak to nie wszystko. Wymagane jest doświadczenie na podobnym stanowisku np. w agencjach reklamowych. W tym wypadku wiele zależy od firmy. Czasami pracodawca wymaga roku doświadczenia, a czasami okres minimalny to 5 lat stażu pracy. Mimo wszystko istotnym elementem jest właśnie doświadczenie, które jest pewnego rodzaju gwarantem umiejętności i możliwości kandydata.

Dodatkowo każdy dyrektor artystyczny musi:

  • sprawnie posługiwać się programami graficznymi
  • posiadać wiedzę z branży medialnej i reklamowej
  • znać tajniki PR-u oraz marketingu
  • odnajdować się w panujących trendach
  • porozumiewać się po angielsku na poziomie min. C1 (znajomość języków obcych)

Cechy dobrego art directora

Jeśli marzysz o karierze dyrektora artystycznego, musisz wiedzieć, że w tym zawodzie liczy się jeszcze jeden aspekt — kompetencje miękkie. To właśnie one decydują o tym, czy dany dyrektor zaliczany jest do „specjalistów w swoim fachu”. Nawet najlepsze wykształcenie nie pomoże, jeśli nie będziesz potrafił zarządzać zespołem lub nie dotrzymywał deadlinów.

Zatem jakie cechy powinien mieć dobry dyrektor artystyczny? Przede wszystkim dyrektor artystyczny powinien być kreatywny i posiadać zmysł estetyczny. Warto, aby był otwarty na różne formy artystycznego wyrazu i nie bał się podejmować współprac z artystami specjalizującymi się w sztuce współczesnej. Istotne są także cechy osobowościowe, które ułatwią zarządzanie dużym zespołem, takie jak zadaniowość, umiejętność rozdzielenia zadań, empatia, czy nastawienie na cel. Dobrze, jeśli art director potrafi motywować i pobudzać do kreatywnego działania. Powinien wzbudzać w swoim zespole szacunek oraz tworzyć atmosferę wzajemnego zaufania i artystycznych dyskusji.

Niezwykle ważna jest także umiejętność organizacji pracy własnej oraz zespołu. Łączy się ona z terminowością, co w dużych firmach uznawane jest za świętość. Dyrektor artystyczny to team leader zajmujący się nie tylko wynikiem finansowym, ale także estetyczną oprawą tego wyniku.

Ile zarabia art director?

To ile zarabia dyrektor artystyczny, jest zależne od wielu czynników. Jednym z nich jest wielkość firmy, w której pracuje. Wiąże się to również z zakresem obowiązków, budżetem projektów oraz odpowiedzialnością.

Jak podaje portal Wynagrodzenia.pl mediana zarobków dyrektora artystycznego to 8670 zł brutto. Mediana jednak nie oznacza średniej. Jest to wartość środkowa wyodrębniona z ciągu liczb ustawionych od najmniejszej do największej. Oznacza to, że połowa osób zatrudniona na tym stanowisku może zarabiać mniej, natomiast druga połowa może zarabiać znacznie powyżej tej kwoty.

Oceń artykuł
1/5 (2)