Reklama

Wpływ strony firmowej na wizerunek. Czy strona ma znaczenie?

Wpływ strony firmowej na wizerunek jest znaczący. Żyjemy w czasach, gdy przed skorzystaniem z produktów, czy usług danej firmy, możemy ją dokładnie zbadać. Czytamy opinie w sieci na temat firm, poszukujemy informacji o jakości i zakresie usług, czy sposobie przygotowywania produktów. Obecnie posiadanie strony internetowej przez firmę jest wręcz konieczne, jeśli firma chce być konkurencyjna. Strona jest także narzędziem do budowania wizerunku firmy. W jaki sposób?

Mężczyzna przeglądający stronę internetową na laptopie

Aby firma zarabiała, musi mieć klientów. Aby ich pozyskać, trzeba jednak zadbać o pozytywny wizerunek firmy. Niechętnie korzystamy z usług firm, które źle nam się kojarzą. Dlatego firmy prowadzą zakrojone działania na rzecz budowania swojej reputacji. Zatrudniają specjalistów od marketingu i public relations, biorą udział w akcjach charytatywnych, zakładają własne fundacje, przyjmują szlachetne wartości, które następnie przyświecają wszelkim działaniom firmy. Budowanie wizerunku firmy to proces, który ma miejsce na wielu płaszczyznach. Od czasów pojawienia się rewolucyjnego źródła informacji, także w sieci. Jednym z narzędzi służących do budowania wizerunku firmy jest jej strona internetowa.

Czym jest strona internetowa firmy?

Strona internetowa firmy to współczesna wizytówka, do której dostęp ma każdy zainteresowany. Wygląd strony i zakres informacji może się różnić w zależności od działalności. Jednak większość stron ma cechy wspólne w postaci zakładki stanowiącej podstawowe informacje o firmie, dane kontaktowe, czy przedstawienie oferty firmy. Posiadanie strony internetowej przez firmę jest obecnie konieczne, jeśli przedsiębiorstwo ma zostać zauważone przez potencjalnych klientów.

Dlaczego warto zainwestować w wizerunek swojej firmy w sieci?

Przed działaniem Internetu na szeroką skalę, klienci poznawali firmy głównie z billboardów, telewizji, radia, czy silnej identyfikacji wizualnej produktów. Obecnie klient, który szuka produktu lub usługi, wpisuje w wyszukiwarkę hasła dotyczące jego potrzeb i w ten sposób trafia na stronę internetową firmy spełniającej jego kryteria wyszukiwania. Dlatego też to, co zobaczy na tej stronie, może zdecydować, o tym, czy postanowi skorzystać z usług firmy, czy wróci do wyników wyszukiwania, by poznać kolejne propozycje. Dlatego tak ważne jest budowanie wizerunku firmy już z poziomu jej strony internetowej. Pierwsze wrażenie, jakie robi na klientach, wpływa na jej późniejszy odbiór.

System identyfikacji wizualnej a wizerunek przedsiębiorstwa

Strona internetowa to doskonałe miejsce do komunikacji z klientami i partnerami biznesowymi, ale i wzmacniania komunikacji wizualnej. Do budowania wizerunku firmy na stronie wykorzystuje się wszystkie najważniejsze elementy stanowiące o firmie lub marce. W szczególności jest to nazwa firmy i jej logo. Odbiorcy strony internetowej zaczynają kojarzyć nazwę firmy, identyfikują ją z barwami, logiem, a nawet czcionką. Dzięki temu firma zostaje zapamiętana przez odbiorców strony internetowej i ugruntowuje się na rynku produktów i usług.

Jak strona internetowa wpływa na wizerunek firmy?

Ponadto na stronie internetowej możemy zamieścić wiele informacji, które tworzą klientom pewien wykreowany obraz firmy. Na stronie internetowej warto zadbać o poniżej przytoczone elementy.

  • Reprezentatywna strona główna – powinno się na niej znaleźć logo, kilka zdań lub grafiki jednoznacznie wskazujące na rodzaj działalności firmy.
  • Zakładka o firmie – sekcja „O nas” występuje na większości stron firmowych. To miejsce, w którym interesanci mogą się dowiedzieć szczegółów na temat działalności firmy, poznać jej historię, misje, wizje, wartości i cel działania. Często w tym miejscu znajduje się także opis struktury firmy, jej zarządu, partnerów, poszczególnych zespołów.
  • Opis produktów – to miejsce, w wielu przypadkach najistotniejsze dla klientów. Tutaj mają możliwość dowiedzieć się, za jaki produkt lub usługę płacą. Firma musi się postarać, aby jej oferta była zaprezentowana w sposób atrakcyjny i zachęcała do skorzystania z usług.
  • Informacje kontaktowe – należy zamieścić takie informacje jak adres firmy, jej siedziba, adresy poszczególnych filii, a także dane do kontaktu w postaci adresu e-mail i numeru telefonu. Jeśli firma składa się z wielu działów, każdy odpowiedzialny jest za inny obszar działalności, wówczas warto także sprecyzować, w jaki sposób skontaktować się z ich przedstawicielami. Dzięki temu odbiorcy strony, klienci, czy też inni interesanci, mogą pozytywnie odebrać wrażenia komunikacyjne z firmą, ponieważ nie są przekierowywani dalej. Wiedzą, z jaką sprawą mogą się zgłosić bezpośrednio do osoby, która udzieli im odpowiedzi. To także dobre miejsce do zaprezentowania sekcji z FAQ, czyli najczęściej zadawanymi pytaniami. Warto zebrać te pytania, które padają pod adresem firmy najczęściej i udzielić na nie zwięzłych odpowiedzi na stronie. To odciąża interesantów z dalszej pracy i konieczności wielokrotnego kontaktowania się z firmą.
  • Aktualności – aktualizacja treści jest istotna, dzięki temu klienci wiedzą, że firma wciąż prosperuje i prowadzi z nimi komunikację. Strona internetowa to jedna z pierwszych miejsc, w których klienci sprawdzają najważniejsze informacje w sprawie firmy. W aktualnościach warto zatem informować np. o wyjątkowych godzinach pracy firmy w okresie przedświątecznym, ale też chwalić się zdobytymi nagrodami, udziałem w akcjach charytatywnych, nawiązaniem nowej współpracy, czy wprowadzeniem nowej linii produktowej.
  • Blog – tworzenie artykułów dotyczących branży, w której działa firma to świetny sposób, by wzmocnić jej wizerunek. Przykładowo firma produkująca obuwie, może tworzyć artykuły dotyczące doboru obuwia na poszczególne okazje. Także o rodzajach materiałów, z których powstają buty, czy też poruszać tematykę zdrowia stóp. To sprawia, że firma zyskuje rangę eksperta w swojej branży.

Na uwagę zasługują także badania firmy Vistaprint Digital z 2017 roku. Efekty badania potwierdziły, że na ocenę firmy przez pryzmat strony internetowej wpływają m.in. brak aktualnych danych kontaktowych, brak adresu i godzin otwarcia, brak informacji o ofercie, czy mało profesjonalny wygląd graficzny. Nie bez znaczenia jest także czcionka używana do tworzenia treści na stronie.

Kreowanie wizerunku marki lub firmy z użyciem strony internetowej

Budując pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa za pomocą strony internetowej, trzeba mieć na uwadze, jak wiele elementów wpływa na jej finalny odbiór. Uwagę trzeba zwrócić w szczególności na jej kolorystykę. Musi być ona spójna z kolorami, jakich firma używa do swojej komunikacji wizualnej. Zwykle to będą kolory logo, czy logotypu oraz widniejące na papierach firmowych.

Można oczywiście dodać inne kolory, które będą stanowiły uzupełnienie strony. Trzeba mieć jednocześnie na uwadze, w jaki sposób kolory wpływają na emocje. Przykładowo kolor zielony uspokaja, zatem sprawdzi się na stronie internetowej, np. poradni psychologicznej. Z kolei czerwień wzmaga apetyt, co może okazać się korzystne dla strony poświęconej cateringowi dietetycznemu. Te same kolory, które widnieją na stronie, należy także stosować w banerach, wizytówkach itp., ponieważ dzięki temu klient ma pewność, z jaką firmą ma do czynienia.

Kolejny ważny czynnik w budowaniu wizerunku marki stanowi content strony. Treść należy dopasować do grupy docelowej. Powinna być aktualizowana, tak, by odbiorcy wiedzieli, że mają tam, po co wracać. Publikowane artykuły rzeczywiście powinny nieść wartościową treść, a nie stanowić jedynie narzędzie do pozycjonowania strony. Oprócz artykułów warto rozważyć również innego rodzaju content jak np. webinary, raporty zdjęcia. Firma zyska zaufanie klientów, jeśli na stronie umieszczone zostaną referencje klientów i partnerów biznesowych, czy wiarygodne opinie dotyczące zakupów.

Podczas stawiania strony internetowej firmy, ważny jest wybór dobrego oprogramowania, które da odbiorcy wrażenie, że korzysta z technologii idącej z duchem czasu. Strona www powinna działać płynnie, być funkcjonalna. Nie należy przesadzać reklamami.

Wizerunek firmy a UX design strony internetowej

Strona powinna zostać stworzona w oparciu o zasady UX designu. To termin określający całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik strony. Witryna powinna być intuicyjna i prosta w obsłudze. Jeśli grupa docelowa stanowi osoby, które nie potrafią obsługiwać komputera w sposób zaawansowany, trzeba zwrócić tym większą uwagę na prostotę strony. Klient nie może czuć się na stronie internetowej firmy zagubiony, ponieważ irytacja może przeważyć i opuści stronę, zanim zdąży zapoznać się z ofertą firmy. Każda funkcjonalność strony musi działać poprawnie. Negatywnie na wizerunek marki wpływają problemy z wypełnieniem i wysłaniem formularza, trudności ze złożeniem zamówienia online, czy płatnościami. Dobrze, by oferta produktowa była przedstawiona w przejrzysty sposób. Widoczna musi być cena produktu, specyfikacja, czas dostawy, czy możliwe do wyboru warianty np. koloru produktu.

Stronę dobrze dostosować do najnowszych trendów i wykorzystać nowoczesne rozwiązania wizualne, tak by sprawiała wrażenie aktualnej i była konkurencyjna. Kwestią, o której nie wolno zapomnieć, jest fakt, że klienci przeglądają stronę z poziomu różnych urządzeń. Witryna powinna być funkcjonalna i estetyczna zarówno na komputerze, jak i tablecie, czy telefonie. Koniecznie należy zwrócić uwagę na jej prawidłowe skalowanie.

Wizerunek firmy a employer branding

Strona internetowa firmy ma duże znaczenie nie tylko w kontekście wizerunku firmy jako usługodawcy, czy sprzedawcy, lecz także pracodawcy. Znaczenie strony internetowej w budowaniu wizerunku pracodawcy jest dobrze zbadanym pojęciem, również w środowisku naukowym. Jak wskazuje Monika Wawer w swoim artykule Firmowe strony internetowe w budowaniu wizerunku pracodawcy w czasopiśmie „Edukacja-Technika-Informatyka” (nr 4/22/2017) strona www to jedna z najczęściej stosowanych rozwiązań w obszarze employer brandingu. Szczególnie wskazuje uwagę na zakładkę „Kariera”, która jest wizytówką firmy. Taka zakładka wymaga aktualizacji, warto informować w niej o dostępnych stanowiskach pracy, kulturze organizacyjnej firmy oraz jej polityce personalnej. To także miejsce do tego, by przytoczyć opinie pracowników, pochwalić się systemem wynagrodzeń, z okresem benefitów pozapłacowych, czy organizacją imprez integracyjnych. W wyżej wspomnianym artykule autorka wskazuje na badania (przeprowadzone przez badaczy Bondarouk, T., Ruel, H., Weekhout, W.), które wskazują, że strony firmowe mają kluczowe znaczenie w tworzeniu relacji pomiędzy atrakcyjnością organizacji a jej wizerunkiem pracodawcy.

Warto pamiętać, że strona internetowa jest bardzo ważna, lecz skupić się trzeba także na innych kanałach komunikacji. Duże jest w szczególności znaczenie mediów społecznościowych, które także wzmacniają tożsamość marki.

Oceń artykuł
0/5 (0)