Reklama

Serwisanci – zakres obowiązków. Jak wygląda praca serwisanta?

Serwisant ma rozbudowany zakres obowiązków, który skupia się wokół głównego zadania, jakim jest naprawa. Charakter konkretnego stanowiska jest uzależniony od rodzaju naprawianych urządzeń. Sprawdź, czym zajmuje się serwisant i jakie wymagania powinien spełniać. 

Serwisanci - zakres obowiązków - dłonie serwisanta w trakcie napraw
Na co dzień nie dostrzegamy osób, które usprawniają naszą pracę. Swoją uwagę skupiamy na własnych obowiązkach przyzwyczajeni do tego, że w biurze jest czysto, sprzęty działają poprawnie, a szafki domykają się bez większych trudności. Problem pojawia się wtedy, gdy konserwator nie zdąży wymienić żarówki na czas, pracownik sprzątający nie włączy zmywarki, a serwisant nie wymieni tuszu w drukarce. Wówczas przypominamy sobie o znaczeniu obowiązków cichych bohaterów zakładu pracy. Jaki zakres obowiązków ma jeden z nich – serwisant? 

Kim jest serwisant? 

Serwisant to osoba, która zajmuje się naprawą sprzętów. Pracownik ten może opiekować się różnego rodzaju sprzętem. Może eliminować usterki w dużych urządzeniach produkcyjnych, na przykład krosnach, oraz w mniejszych – od urządzeń AGD, po drukarki, klimatyzatory czy komputery. Specjalista ten zwykle eliminuje usterki o stosunkowo drobnym charakterze, to znaczy takie, które nie wymagają zakupu drogich części obniżających opłacalność napraw. 

Zakres obowiązków serwisanta

Zadaniem serwisanta jest zdiagnozowanie usterek w sprzęcie, dobór odpowiednich elementów wymiennych i naprawa. Przeprowadza także kosztorys usługi lub zakupu elementów koniecznych do przeprowadzenia napraw. Sporządza niezbędną dokumentację albo dla swojego szefa lub w ramach procedur wewnętrznych firmy, w której jest zatrudniony. Przeprowadzając działania profilaktyczne, zajmuje się czyszczeniem urządzeń, nasmarowaniem, kontrolą temperatury urządzeń, tak by się nie przegrzały. Serwisant odpowiada za prawidłowe działanie różnego rodzaju sprzętu, jeśli zajmuje się serwisem komputerów, wówczas koncentruje się także na oprogramowaniu, aktualizuje je, dba o jego bezpieczeństwo i poprawne działanie. Do obowiązków serwisanta należ m.in.:

  • naprawa urządzeń; 
  • raportowanie dokonanych napraw;
  • sporządzenie dokumentacji technicznej; 
  • instalacja oprogramowania;
  • dokonywanie przeglądów;
  • kontrola zabezpieczeń w maszynach;
  • przenoszenie danych między urządzeniami. 

Serwisant pracujący w jednej firmie stale obserwuje obecne tam sprzęty, tak by wykryć nieprawidłowe działanie, jeszcze zanim skala uszkodzeń wzrośnie. W przypadku serwisanta komputerowego dużą rolę odgrywa także samo oprogramowanie komputera. Wówczas specjalista dba o to, by sprzęt był bezpieczny, miał aktualne oprogramowanie, dysponował programem antywirusowym. Dba także o to, by w razie uszkodzeń nie utracić wszystkich danych z komputera. 

Jak zostać serwisantem? 

Aby zostać serwisantem, należy zdobyć wykształcenie średnie, branżowe lub wyższe. Najlepiej ukończyć studia na kierunku mechatronika, czy automatyka. W przypadku sprzętów stricte elektronicznych mile widziany jest kierunek elektrotechnika. Serwisant sprzętu komputerowego powinien udać się do liceum, a następnie na studia informatyczne, lub zamiast liceum wybrać technikum o profilu informatycznym. Zaletą techników i szkół zawodowych jest zdobycie już pierwszego doświadczenia podczas praktyk. W zawodzie serwisanta bardzo istotne jest doświadczenie. Serwisanci to często osoby, które zdobyły fach w drodze edukacji opartej na wiedzy starszych stażem kolegów z pracy. 

Jak wygląda praca serwisanta? 

Serwisant może pracować w firmie zajmującej się naprawą i jeździć do klientów na zgłoszenia lub być też stałym pracownikiem firmy, gdzie na bieżąco zajmuje się naprawą urządzeń. Serwisant, który jest zatrudniony w jednej firmie, stale kontroluje sprzęt. Nie zjawia się wyłącznie wtedy, gdy nastąpi usterka, lecz konserwuje sprzęt na bieżąco, nie doprowadzając do rozwoju awarii. Dzięki temu firma zachowuje ciągłość pracy. 

Sposób wykonywania pracy serwisanta jest uzależniony od tego, czy pracuje on dla jednej firmy, czy na potrzeby wielu klientów. Jeśli wykonuje pracę tylko w jednej firmie, wówczas głównie przebywa wewnątrz budynku. Chyba że jest serwisantem bardziej skomplikowanych maszyn i pracuje na przykład w rafinerii, czy w parku rozrywki. Wówczas sporządza kontrole okresowe i głównie przemieszcza się na zewnątrz. 

Jeśli pracuje w typowej firmie serwisowej, to dojeżdża do klientów na polecenie szefa. Dysponuje także telefonem służbowym, na który otrzymuje wezwania od klientów. Często jest bezpośrednim opiekunem konkretnych klientów. Serwisant może pracować również w specjalnym pomieszczeniu wyposażonym w sprzęt niezbędny do przeprowadzenia prac serwisowych. Tak bywa w przypadku serwisantów mniejszych urządzeń, na przykład laptopów. W przypadku dużych maszyn na odległość można naprawiać tylko poszczególne komponenty. Serwisant powinien mieć dobry wzrok, sprawne dłonie, tak by dotrzeć do najdalszych zakamarków elementów. Jest to praca, która zwykle odbywa się w z góry wyznaczonych godzinach, czyli 8 godzin dziennie, czasem także w godzinach nocnych, niekiedy również na trzy zmiany. 

Serwisant nosi ze sobą ciężkie walizki pełne sprzętu potrzebnego do przeprowadzenia napraw i konserwacji. Są to m.in.:

  • wkrętarki; 
  • mierniki energii; 
  • zaciskarki; 
  • pęsety o różnych wielkościach; 
  • lutownice, 
  • testery;
  • okablowania; 
  • termometry, a także środki chemiczne do nasmarowania;
  • pianki czyszczące, 
  • alkohol izopropylowy i pasty. 

Wymagania na stanowisku serwisanta

Serwisant musi umieć pracować w zespole, ponieważ jego praca w dużej mierze opiera się na kontaktach z ludźmi. Przeprowadza wywiady, aby lepiej zrozumieć przyczynę nieprawidłowości. Często prowadzi rozmowy z osobami, które nie mają wiedzy specjalistycznej na temat sprzętu, dlatego nie wiedzą, w jaki sposób mają opisać dany problem. Wówczas kluczowa do zrozumienia drugiego człowieka jest cierpliwość. Przede wszystkim serwisant musi mieć wiedzę na temat maszyn, które naprawia. Do tego dochodzi także konieczność znajomości obsługi komputera, ponieważ oprogramowanie pełni bardzo duże znaczenie w diagnostyce i raportowaniu. 

Serwisant musi być osobą sprawną fizycznie. Niestety jego praca wiąże się z ryzykiem skaleczeń, otarć, a nawet porażeń prądem. Jeśli pracuje przy ciężkich maszynach, jego zdrowie jest jeszcze bardziej zagrożone. Powinien także być osobą komunikatywną i samodzielną. Bardzo ważna w tym zawodzie jest samokontrola, ponieważ wystarczy tylko chwila nieuwagi, by zniszczyć nie tylko sprzęt, ale i nadwyrężyć własne zdrowie. Serwisant stale musi się uczyć i dokształcać, ponieważ technologia idzie do przodu i zmienia się charakter urządzeń. Unowocześniają się całe maszyny, jak i komponenty. Zaczynają wyglądać i działać inaczej i wymagają innego rodzaju napraw.

Niektórzy serwisanci, np. pracujący w parkach rozrywki są odpowiedzialni także za ludzkie zdrowie i życie. Od kandydatów wymaga się wówczas odporności na stres, wysokiej odpowiedzialności, twardego przywiązania do procedur i głębokiego zaangażowania w swoją pracę. 

Ile zarabia serwisant? 

Według danych portalu Wynagrodzenia.pl mediana zarobków serwisantów IT wynosi 4150 zł brutto, czyli 3118 zł netto. Co drugi serwisant IT zarabia od prawie 3500 zł brutto, czyli niemal 2700 zł na rękę do prawie 5000 zł brutto (3600 zł “na rękę”). Z kolei według tego samego portalu co drugi serwisant urządzeń może zarobić od 4430 zł brutto do 6310 zł brutto, czyli od 3300 zł na rękę do ponad 4,5 tys. zł. Mediana zarobków na tym stanowisku wynosi 5400 zł brutto.

Oceń artykuł
0/5 (0)