Reklama

Poznaj najciekawsze obszary branży beauty. W których warto szukać pracy?

Obszary branży beauty obejmują szereg specjalizacji, które skupiają się na udoskonalaniu piękna. To m.in. fryzjerstwo, make-up, depilacja. Osoby zainteresowane pracą w branży beauty mają zatem na tyle szeroki wybór obszarów i specjalizacji, że czasem ciężko się zdecydować. Które z nich są najciekawsze?

Obszary branży beauty - przedstawicielka branży beauty wykonująca makijaż klientce
Źródło zdjęcia: Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_79945772_profesjonalny-kosmetyczka-pracy-z-twarz%C4%85-kobiety.html

Dobre samopoczucie gwarantuje nam nie tylko zdrowy organizm, lecz również piękno. Oczywiście postrzeganie urody jest subiektywne. Istnieją pewne kanony piękna, z którymi nie wszyscy muszą się zgadzać. Jednak najważniejsze jest to, aby każdy czuł się dobrze we własnej skórze i podobał się sobie. Branża beauty to ten obszar rynku produktów i usług, który zapewnia nam osiągnięcie tego stanu. W dzisiejszym artykule bliżej przyjrzymy się obszarom branży beauty i perspektywom zawodowym. W branży beauty istnieje wiele obszarów, które mogą zainteresować kandydatów wstępujących na rynek pracy.

Branża beauty – co to? 

Beauty, czyli po angielsku uroda stanowi dużą wskazówkę dla zrozumienia branży. Wygląd zewnętrzny odgrywa bardzo ważną rolę w naszym życiu. W społeczeństwie często jesteśmy postrzegani przez pryzmat wyglądu. Ma to znaczenie, kiedy udajemy się np. na rozmowę kwalifikacyjną, czy imprezę okolicznościową. Jednak dobry wygląd chcemy zachować na co dzień. To coś, co z kolei przyczynia się do osiągania sukcesów i satysfakcji z życia. Sektor beauty w ostatnich latach bardzo się rozwinął. W dzisiejszych czasach wygląd ma szczególne znaczenie, co widać, chociażby w social mediach.

Branża beauty nie tylko pomaga nam zachować piękny wygląd, ale także zdrowie. Np. poprzez odpowiednią pielęgnację skóry. Jednocześnie jest to także obszar artystyczny. Przykład stanowi wykonywanie makijażu do fotografii. Warto zaznaczyć, że branża beauty od niedawna ma własną definicję. Profesor Jan Miodek potwierdził definicję Michała Łenczyńskiego, czyli Człowieka Roku Branży Beauty, eksperta branży i założyciela grupy wsparcia Beauty Razem. Jak brzmi definicja branży beauty? 

Branża beauty to wszystkie dziedziny zajmujące się urodą i dobrym samopoczuciem.

Definicja została usankcjonowana przez głosowanie branży beauty.

Jakie są obszary branży beauty? 

Sugerując się niedawno wyłonioną definicją branży beauty, możemy ocenić, które obszary działalności rzeczywiście skupiają się na urodzie i dobrym samopoczuciu. Pierwsze co może nam przychodzić do głowy, gdy myślimy o urodzie, to makijaż. Jednak to tylko kropla w oceanie zwanym branżą beauty. Na urodę składa się także wygląd paznokci, fryzura, wygląd skóry. Jednak na nasze ogólne piękno wpływa również zmiana stylu życia, dobre nawyki, aktywność fizyczna, odpowiednia pielęgnacja – ogólnie to, jak dbamy o swoje ciało.

Dlatego do branży beauty możemy z jednej strony zaliczyć stylistkę rzęs, a z drugiej masażystę (który jednocześnie wchodzi w ramy branży wellness). Nie tylko to, jak wyglądamy na zewnątrz, ale także to, jak dbamy o siebie wewnątrz, wpływa na nasze poczucie piękna. Wypoczęty organizm to piękne, zdrowo wyglądające ciało. Czym dokładnie zajmuje się branża beauty? W skład branży wchodzą:

  • fryzjerstwo;
  • trychologia;
  • perukarstwo;
  • makijaż/charakteryzacja;
  • kosmetyka;
  • stylizacja rzęs i brwi;
  • medycyna estetyczna;
  • piercing;
  • stylizacja paznokci, manicure, pedicure;
  • masaż i usługi SPA;
  • solaria;
  • salony depilacji.

Po poznaniu obszarów branży beauty łatwo można dojść do wniosku, że w rzeczywistości moglibyśmy powyższe dziedziny rozgałęzić jeszcze bardziej szczegółowo. Przykładowo, medycyna estetyczna to zarówno zabiegi upiększające, jak i operacje związane z poprawą jakości życia, np. oddychania. Z kolei fryzjerstwo to z jednej strony koloryzacja, czy cięcie fryzur, a z drugiej stylizacja i upięcia. Nie każdy przedstawiciel tego samego zawodu branży beauty zajmuje się dokładnie tym samym.

Marketing w branży beauty

O tym, jak prężnie rozwija się branża beauty, świadczą choćby działania marketingowe. Z przedstawicielami branży beauty spotykamy się praktycznie na co dzień w mediach. Obserwujemy również, że przebywa także salonów zajmujących się upiększaniem. Jak wynika z raportu PMR, wartość rynku beauty w Polsce oszacowano na ponad 31 mld zł. W telewizji śniadaniowej przeprowadzane są wywiady z przedstawicielami branży, w social mediach napotykamy na treści i dzieła fryzjerów, czy makijażystek. Marketing branży beauty jest bardzo istotny, ponieważ choć zapotrzebowanie na tego typu usługi jest duże, konkurencja również nie śpi. 

Absolutnym obowiązkiem jest posiadanie social mediów firmowych. W szczególności Instagrama. To właśnie tam możemy dzielić się efektami swojej pracy na zdjęciach. Warto mieć także swoją stronę internetową oraz korzystać z popularnych systemów do umawiania wizyt. Osoby, które chcą działać w branży beauty, powinny stale się rozwijać. W szczególności trzeba śledzić trendy, bo te również się zmieniają. Trendem jest HI-TECH beauty, czyli wykorzystywanie nowoczesnych urządzeń do zabiegów. Przykład może stanowić aparatura do depilacji laserowej, czy liftingu twarzy. Istnieje także duże zainteresowanie kosmetykami naturalnymi, czy wegańskimi.

Branża beauty – zawody

Branża beauty jest na tyle obszerna, że pracę w organizacjach działających w obszarze znajdą specjaliści różnych dziedzin. Jednak wbrew pozorom branża beauty nie obejmuje wyłącznie wykonawców usług. Stwarza także możliwości pracy w szkoleniach, czy sprzedaży. W końcu ktoś musi uczyć kolejnych adeptów branży, a także już doświadczonym osobom przekazywać aktualną wiedzą. Branża stale się zmienia, pojawiają się nowe rozwiązania i technologie. Nie zapominajmy także o tym, bez czego branża by nie istniała, czyli kosmetykach.

Kosmetyki i środki do pielęgnacji ktoś musi dostarczać, przedstawiać ofertę i sprzedawać. W tym wszystkim obecni są także influencerzy, którzy odgrywają ważną rolę w marketingu branży beauty. Osoby o dużych zasięgach, docierają do klientów z ofertą produktową, czy też chwalą efekty pracy makijażystki, czy salonu kosmetycznego. Ciężko jest stwierdzić jednoznacznie, jakie obszary w branży beauty są najciekawsze. Poniżej prezentujemy zatem kilka propozycji zawodów dla osób, które chciałyby rozwinąć swoją karierę w tym kierunku.

Kosmetyczka 

Kosmetyczka zajmuje się nie tylko samym upiększaniem, lecz przede wszystkim pielęgnacją twarzy i ciała. Często ludzie zgłaszają się do niej, gdy mają problemy skórne, potrzebują polecenia odpowiednich kosmetyków, nałożenia profesjonalnej maseczki, czy przeprowadzenia zabiegu oczyszczania skóry. Wiele kosmetyczek zajmuje się także pielęgnacją dłoni i stóp. W salonie wykonamy także depilację, czy hennę brwi, a nawet makijaż. Tak naprawdę kosmetyczka ta osoba, która działa wielozadaniowo. Oferuje różne usługi kosmetyczne jednocześnie, które dla innych przedstawicieli zawodu stanowią jedyny profil działalności.

Osoba na tym stanowisku powinna mieć poczucie estetyki, być komunikatywna oraz cechować się precyzją i zdolnościami manualnymi. Aby zostać kosmetyczką, należy udać się do szkoły policealnej i zdobyć kwalifikacje do pracy jako technik usług kosmetycznych. Lublin to jedno z miast, w którym znajdziemy placówkę edukującą w tym kierunku. Kosmetyczka może pracować w gabinetach odnowy biologicznej, salonach urody, ośrodkach SPA, czy po prostu w gabinetach kosmetycznych.

Fryzjerka 

Fryzjer to zawód, który dla nikogo nie stanowi tajemnicy. Zajmuje się po prostu fryzurami, ale pod tym kryje się wiele zadań. Oprócz takich klasyków jak koloryzacja włosów, strzyżenie męskie, czy damskie, fryzjer zajmuje się również pielęgnacją włosów. Na rynku działają fryzjerzy, którzy zajmują się także tylko jednym obszarem, czyli np. strzyżeniem męskim. Osobno możemy znaleźć także stylistki fryzur, które dojeżdżają do klientek na specjalne usługi okolicznościowe. Oczywiście są i tacy przedstawiciele zawodu, którzy łączą wszystkie zadania w ramach jednej działalności.

Oprócz strzyżenia i stylizacji fryzjer służy także dobrą radą w kwestii doboru różnych produktów do skóry głowy i rodzaju włosów. Fryzjer to także osoba, do której możemy udać się w celu wykonania zabiegu regeneracyjnego na włosy, nałożenia odżywki, czy przeprowadzenia prostowania keratynowego. Praca fryzjera polega w szczególności na obsłudze klienta. Wykorzystuje w swojej pracy profesjonalne narzędzia i produkty kosmetyczne do stylizacji włosów. Aby być na bieżąco, musi stale śledzić trendy i aktualizować ofertę.

Manikiurzystka

Manikiurzystka, czyli stylistka paznokci to osoba, która w przeciwieństwie do kosmetyczki ogranicza swój zakres działalności tylko do pielęgnacji paznokci i dłoni. Zwykle zajmuje się zarówno paznokciami dłoni, jak i stóp. Do manikiurzystki udają się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Stylistka bowiem dba także o higienę paznokci, skraca je, nadaje im odpowiedni kształt, oczyszcza. Klientki natomiast często się do niej udają w celu pomalowania paznokci, szczególnie na różne wydarzenia okolicznościowe, jak wesele, czy studniówka. W tej pracy liczy się kreatywność. Stylistka paznokci nakłada również odpowiednie produkty pielęgnacyjne, takie jak kremy i olejki poprawiające jakość paznokci. To przede wszystkim praca dla ludzi z pasją, którzy nie boją się bliskiego kontaktu z dłońmi i stopami klienta. 

Manikiurzystka podczas pracy
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_131111362_kij%C3%B3w-ukraina-%E2%80%93-19-wrze%C5%9Bnia-2018-mistrz-manicure-wykonuje-%C5%BCelowe-przed%C5%82u%C5%BCanie-paznokci-podczas.html

Stylistka brwi

Brwi stanowią ważny element urody. Nadają naszej twarzy charakterystycznych cech i przyczyniają się do stworzenia niezapomnianego spojrzenia. Dlatego wiele osób na rynku korzysta z usług stylistek brwi. Osoba na tym stanowisku zajmuje się ich regulacją, nadając im odpowiedniego kształtu. Przycina brwi, wyrywa, nitkuje. Farbuje brwi, nadając im oczekiwany kolor, np. dostosowując do koloryzacji włosów. Zajmuje się także laminacją brwi. Wykonuje makijaż permanentny i pielęgnuje brwi, używając do tego odpowiednich kosmetyków. Aby zostać stylistką brwi, najlepiej ukończyć dedykowane kursy online. Ceny szybkich kursów online zaczynają się już od 200 zł.

Barber

Choć większość zawodów wchodzących w branżę beauty swoim nazewnictwem skierowanych jest raczej do kobiet, to nic nie stoi na przeszkodzie, by również mężczyźni znaleźli się w tej branży. Na rynku działa wielu profesjonalnych fryzjerów, czy kosmetologów. Jednym z zawodów branży beauty zarezerwowanych dla mężczyzn jest barber (choć i w tym zawodzie nietrudno znaleźć panie).

Barber zajmuje się strzyżeniem włosów na głowie oraz strzyżeniem i pielęgnacją, oraz stylizacją zarostu. Robi to często w efektowny sposób, używając do golenia brzytwy. Dla uzyskania odpowiedniego efektu farbuje włosy i zarost, także doradza w kwestii pielęgnacji. Wykonuje różne zabiegi pielęgnacyjne z zastosowaniem np. odżywek, czy masek, dostosowując swoją ofertę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Przedstawiciel handlowy w branży beauty

Branża beauty opiera się przede wszystkim na odpowiednich produktach. Rynek obfituje w różnego rodzaju kosmetyki. Osoby, które nie czują się najlepiej w wykonywaniu zabiegów, wciąż mogą pracować w branży beauty. Jedną z dróg jest praca przedstawiciela handlowego. To osoba, która jest odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywania relacji z klientami, którymi są zwykle właśnie właściciele salonów fryzjerskich, kosmetyczki i inni przedstawiciele beauty.

Przede wszystkim opowiada o produktach, promuje ofertę, prezentuje pakiety próbne, które warto poznać. Mówi o ich cechach, wpływu na zdrowie i wygląd. To osoba, która naprawdę zna się na składzie kosmetyków oraz trendach, jakie zachodzą w sektorze beauty. Monitoruje konkurencję, przeprowadza także szkolenia dotyczące zastosowania promowanego asortymentu. Ta praca to także biznes, ponieważ przedstawiciel handlowy stara się jednocześnie realizować swoje cele sprzedażowe.

Oceń artykuł
0/5 (0)