Pożegnanie w pracy to ważny element współpracy dobiegającej końca. To okazja do podziękowania wszystkim współpracownikom i szefowi za lata współpracy. Dzięki temu odchodząc z firmy, zachowujemy dobre relacje, co jest niezwykle ważne, gdyż nigdy nie mamy pewności, czy nie spotkamy się z tymi samymi osobami w innym miejscu. Jak zorganizować imprezę pożegnalną w firmie?
Praca to miejsce, w którym nie tylko poszerzamy swoje kwalifikacje zawodowe, ale i nawiązujemy relacje z innymi ludźmi. Pozyskujemy kontakty, które w przyszłości mogą zaowocować także współpracą na innym szczeblu. Dlatego tak ważne jest pożegnanie z innymi współpracownikami. Jednak impreza pożegnalna to także forma podziękowań zarówno pracodawcy, jak i pracownikom za wspólnie spędzone lata, za rozwój i wsparcie zawodowe, czy po prostu koleżeńskie relacje.
Spis treści
O czym, należy pamiętać, odchodząc z firmy?
Niezależnie od tego, czy praca w firmie trwała przez lata, czy był to jedynie epizod, czy staż, mała, czy większa firma, warto zadbać o odpowiednie pożegnanie ze współpracownikami i przełożonymi. Oczywiście organizacja hucznej imprezy pożegnalnej nie jest obowiązkiem. Sposób przeprowadzenia pożegnania jest uzależniony od wielu czynników. Jeśli ktoś odchodzi z firmy tuż po okresie próbnym, wystarczy np. przynieść mały poczęstunek, po który każdy może sięgnąć w ciągu dnia pracy.
Natomiast, w sytuacji pracownika, który był zatrudniony w firmie np. przez 10 lat, a w trakcie swojej kariery stanowił wsparcie dla wielu osób, bardziej wskazane jest zorganizowanie małego przyjęcia, czy wspólnego wyjścia. Pomysłów na zorganizowanie imprezy pożegnalnej jest wiele. Najpierw jednak warto przytoczyć kilka punktów, o jakich należy pamiętać, odchodząc z firmy.
Pożegnanie w pracy – wskazówki
- Po dopełnieniu formalności związanych ze złożeniem wypowiedzenia należy omówić z przełożonym kwestie rozdzielenia obowiązków. Gdy pracownik odchodzi, musi zwykle podzielić się wiedzą z kimś, kto go zastąpi. W przypadku długiego okresu wypowiedzenia pracownik może także brać udział w rekrutacji nowych osób oraz wdrażać je na jego miejsce.
- Częstym problemem po odejściu pracownika jest brak dostępu do jego zasobów pracy, np. informacji magazynowanych na firmowej poczcie, czy w innych systemach. Trzeba pamiętać o zostawieniu hasła i loginu do komputera oraz wszystkich innych ważnych programów, które mogą przypadać się następcy.
- Warto zamknąć za sobą wszystkie rozpoczęte projekty krótkoterminowe. Jeśli pracownik zajmował się obsługą klientów, należy również ich poinformować o tym, że komunikację przejmie ktoś inny. Zostawanie niedokończonych zadań, znajdujących się martwym punkcie działa niekorzystnie na relacje z byłymi współpracownikami.
Kto organizuje pożegnanie w firmie? Pracownik, czy firma?
Kwestia organizacji imprezy pożegnalnej jest uzależniona od wielu czynników. W szczególności ma na to wpływ polityka personalna firmy. W niektórych miejscach to firma organizuje pożegnanie, inwestując w to budżet. Wówczas pożegnanie może mieć formę spotkania integracyjnego np. poza siedzibą zakładu pracy lub polegać na zakupie poczęstunku i zorganizowaniu małego przyjęcia w siedzibie. Zwykle jednak to pracownik sam angażuje się w zorganizowanie pożegnania. Może to zrobić za zgodą szefa w zakładzie pracy lub po prostu zorganizować wyjście do restauracji, czy mniej formalne spotkanie u niego w domu, czy innym miejscu.
Czasem impreza pożegnalna jest efektem działań wspólnych zarówno pracownika, który odchodzi, jak i jego współpracowników, czy samego szefa. Najlepiej w trakcie współpracy zwracać uwagę na to, jak wygląda procedura odejścia pracownika z firmy. Jeśli zauważymy, że inni sami organizują imprezę pożegnalną, to należy pójść w przyszłości w ich ślady. W ten sposób unikniemy niedomówień.
Pożegnanie w pracy bez imprezy firmowej. Jak się pożegnać?
Osoby, które były jedynie na okresie próbnym w pracy lub pełniły staż, nie są zobowiązane do wyprawiania hucznej imprezy pożegnalnej. Wówczas wystarczy jedynie okazać swoje podziękowanie za współpracę. To samo tyczy się osób, które po prostu nie chcą robić imprezy pożegnalnej lub nie są przygotowane na duży wydatek. Wśród form pożegnania wyróżnia się w szczególności podziękowanie za współpracę w formie pisma.
Najpopularniejszą formą pożegnania jest e-mail skierowany do wszystkich pracowników firmy. Można także zastosować bardziej tradycyjną formę i pozostawić na biurku kartki, np. z krótkimi wierszami, czy cytatami. Decydując się na e-mail, warto stworzyć jeden ogólny i ewentualnie kilka mniejszych z podziękowaniami dla konkretnych osób. W e-mailu ogólnym należy poinformować o swoim odejściu oraz podziękować wszystkim za współpracę.
Warto skierować podziękowania do poszczególnych zespołów. Zwykle w mailu nawiązuje się do tego, że jest to ostatni dzień pracy pracownika i chce on podziękować wszystkim za pomoc, atmosferę w firmie. Warto także załączyć kontakt prywatny, w razie, gdyby okazało się, że ktoś potrzebuje wsparcia. Można podać numer telefonu, czy własny adres e-mail.
Co przynieść na pożegnanie w pracy?
Poczęstunek to popularna forma, która zwykle idzie w parze z e-mailem. Co przynieść na pożegnanie w pracy? Poczęstunek, np. w formie ciasta, słodyczy to szybki sposób na pożegnanie, który nie rezerwuje dużo czasu pracy. Jeśli w firmie jest napięta sytuacja, pracownicy są bardzo zaobserwowani w swoje zadania, wystarczy postawić słodkości w widocznym miejscu, przykładowo w kuchni i przy okazji pisania pożegnalnego e-maila poinformować pracowników, że mogą się poczęstować. Nie zaszkodzi także krótka przemowa. W ten sposób współpracownicy miło zapamiętają twój ostatni dzień w firmie. Spora część osób w firmie na pewno lubi słodkości.
Pożegnać można się także indywidualnie. Jeśli firma jest nieduża, wystarczy podejść do każdego pracownika, podać mu dłoń i szczerze podziękować. Można do tego dołączyć małe upominki w postaci np. czekolady, czy alkoholu dla wszystkich lub jedynie najbliższych współpracowników, czy szefostwa.
Jednak pożegnanie w pracy koleżanki, czy kolegi to także wyzwanie dla współpracowników. Także mogą wyjść z inicjatywą organizacji pożegnania. Najczęściej osobie, która odchodzi z firmy, wręcza się jakiś upominek, który będzie w przyszłości przypominał o swoim poprzednim miejscu pracy. To mogą być na przykład kubki, czy ubrania z wydrukiem. Kobietom często wręcza się kwiaty. Kreatywnym rozwiązaniem jest także kosz upominkowy, w którym mogą się znaleźć różne smakołyki, kawa, czy alkohol.
Pożegnanie w pracy – jak napisać podziękowanie?
Podziękuj pracownikom za to, za co rzeczywiście jesteś im wdzięczny, np. kompleksowe wdrożenie, pomoc w swojej pracy, czy poranne rozmowy przy kawie. E-mail powinien zostać wzbogacony o dobre życzenia, np. Trzymam kciuki za wasze przyszłe sukcesy zawodowe. Życz wszystkiego dobrego osobom, które zostają w firmie, podziękuj za ciekawe wyzwania zawodowe, jakie przed tobą stawiano i dzięki których byłeś gotów na osiąganie niezwykłych rezultatów w pracy. Powinieneś także napisać podziękowania dla tych, którzy szczególnie przyczynili się do w twoich sukcesów zawodowych. Na uznanie zasługują również ci współpracownicy, którzy sprawiali, że po prostu dobrze czułeś się w pracy.
W mailu warto także zawrzeć jakąś sentencję znanych osób np. Jeśli nie możesz robić rzeczy wielkich, lub małe rzeczy w wielki sposób (Napoleon Hil). To przykład cytatu, który podkreśla wielkość pracy zawodowej która, choć dla wielu może wydawać się nieznacząca, stanowi ważny etap w naszej egzystencji i rozwoju każdego człowieka.
Pożegnanie pracownika odchodzącego na emeryturę
Przejście pracownika na emeryturę to powód do zorganizowania wystawnego przyjęcia. Jeśli na emeryturę przychodzi ktoś z kadry zarządzającej, impreza zwykle ma charakter formalny. To może być np. spotkanie całego zarządu i wszystkich pracowników w siedzibie firmy przy poczęstunku i trunkach, a nawet większe przyjęcie pożegnalne zorganizowane na sali z daniami ciepłymi. Jeśli na emeryturę przychodzi pracownik niższego szczebla, wówczas także należy przeprowadzić formalne pożegnanie, lecz o nieco mniejszej skali.
Z szefem i przełożonymi należy się pożegnać osobiście, być może wręczyć jakiś drobny upominek. Z najbliższymi współpracownikami można zorganizować niewielki poczęstunek, a właściwą część pożegnania rozpocząć po godzinach pracy. Spośród propozycji na imprezę pożegnalną możemy wyróżnić np. paintball, spotkanie w restauracji, grę w kręgle, czy ognisko.
Zwykle także pracownicy, którzy pozostają w firmie, angażują się w pożegnanie pracownika. Emerytura to czas zwieńczenia wieloletniej pracy, moment odpoczynku. Jest to z pewnością wielkie wydarzenie, dlatego często pracownicy składają się na kosztowny prezent dla pracownika, który odchodzi.
Jak się pożegnać, odchodząc do innej firmy?
Jeśli pracownik odchodzi z firmy, ponieważ znalazł nowe zatrudnienie, nie musi robić wystawnego przyjęcia. Najczęściej pożegnanie ma formę koleżeńskiego spotkania przy dobrym jedzeniu i piwie. W takiej sytuacji trzeba się liczyć z kosztami, ponieważ to pracownik, który zmienia miejsce zatrudnienia, zwykle opłaca zamówienie. Jednak jeśli w pożegnaniu udział w bierze wiele osób, wówczas można określić zasady regulowania rachunku jeszcze przed organizacją spotkania.
Trzeba jednak pamiętać, aby pożegnać się stosowanie z szefem, przełożonymi oraz osobami, które brały na początku udział we wdrażaniu pracownika, który odchodzi. To bardzo ważne, ponieważ te osoby zaangażowały się w jego rozwój i częściowo pomogły mu osiągnąć sukces, przekazując wiedzę i narzędzia pozwalające na podniesienie swoich kwalifikacji i przejście do nowego miejsca.
Pożegnanie w pracy – jak się zachować?
W trakcie spotkania rozmawiaj ze wszystkimi. To prawdopodobnie ostatni wspólny dzień. Ciesz się miło spędzonym czasem i słuchaniem starych historii opowiadanych przez twoich współpracowników. Często w trakcie pożegnania pracownicy zwierzają się sobie, wspólnie doceniają, wspominają najzabawniejsze, czy najbardziej stresujące momenty, z których udało się wyjść z pozytywnym skutkiem. Jeśli zyskałeś w pracy przyjaciela, to podkreśl, Jak dobrze czułeś się w jego towarzystwie.
Są również takie zachowania, których warto unikać, odchodząc z firmy. Nawet dobrze zorganizowane pożegnanie nie jest w stanie poprawić sytuacji pracownika, który tuż przed odejściem do nowej firmy, rozpowiada wszystkim dookoła, że w nowym miejscu pracy otrzymał znacznie lepsze warunki pracy. Takie zachowanie może psuć morale pracowników firmy i stanowić dla nich zachętę do poszukiwania nowego zatrudnienia.
Czy trzeba się pożegnać, odchodząc z pracy?
Częsty motyw w filmach obrazuje nam pracownika, który odchodząc z pracy „wygarnia” szefowi wszystkie elementy, które mu nie pasowały. Jednak w rzeczywistości to nie jest dobry sposób na zakończenie współpracy. Należy zachować dobre maniery, być kulturalnym i profesjonalnym do samego końca. Odchodząc z firmy, jak najbardziej warto pożegnać się ze wszystkimi, także z tymi, z którymi nie utrzymywaliśmy dobrych kontaktów. Trzeba pamiętać, że nawet jeśli rynek pracy wydaje się duży, to wcale taki nie jest. Zasada ta tyczy się zarówno małych miejscowości, jak i dużych miast.
Dlaczego warto się pożegnać?
Rotacje pracowników między firmami są na porządku dziennym i ktoś, z kim pracowaliśmy na magazynie 5 lat temu, dorabiając na studiach, może w przyszłości okazać się naszym szefem. Nie warto zatem palić mostów, nawet jeśli odejście z pracy spowodowane było waśniami, niezgodnością co do wynagrodzenia, czy innymi konfliktami. Spraw swoim pożegnaniem, by ludzie, także ci, którzy nie pałali do Ciebie sympatią, poczuli pozytywne emocje, widząc, że jesteś im wdzięczny za współpracę.
Pożegnanie w pracy – podsumowanie
Zostawiając po sobie dobre wrażenie, gwarantujesz sobie nowe możliwości rozwoju w przyszłości. Jeśli odchodzisz do innej firmy, lecz tamto miejsce nie okaże się wcale spełnieniem Twoich marzeń, zawsze będziesz mógł prawdopodobnie wrócić do poprzedniego miejsca pracy. Pod warunkiem, że zostaniesz dobrze zapamiętany. Zadbaj więc o to, organizując dobre pożegnanie.
Pożegnanie w pracy z każdym pracownikiem, z którym współpracowaliśmy to także dobry sposób na domknięcie pewnego etapu. Nawet jeśli w chwili odejścia jeszcze o tym nie myślimy, w przyszłości możemy żałować, że nie powiedzieliśmy współpracownikom ile dla nas znaczyli, czy też nie pogodziliśmy się, nie wyjaśniliśmy pewnych sytuacji.