Chociaż inflacja notuje powolny spadek, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. To rodzi z kolei wiele problemów zarówno dla klientów, jak i samych przedsiębiorców. Jeśli firmy nie otrzymują bowiem płatności w terminie, same mają kłopoty z wypłacalnością. Skutkiem takiej sytuacji jest stosowanie nie do końca uczciwych praktyk wymienionych w badaniu Skaner MŚP Keralla Research dla BIG InfoMonitor.
Inflacja nadal stawia przedsiębiorców w trudnej sytuacji
W badaniu Skaner MŚP dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wskazano, że 63% przedsiębiorców jest zdania, że inflacja wpływa na ograniczenie rozwoju i konkurencyjności. Ma swój udział również w pogorszeniu kondycji finansowej firm.
Potwierdzają to dane dotyczące zaległości przedsiębiorstw, które odnotowane są w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i w bazie informacji kredytowych BIK. Jak twierdzi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, II kwartał 2023 roku to wzrost nieopłacanych faktur, kredytów i zobowiązań pozakredytowych w terminie, których wartość była większa o 0,9 mld zł. Skok był widoczny praktycznie we wszystkich sektorach gospodarki:
- transporcie,
- przemyśle,
- handlu,
- kulturze i rozrywce,
- hotelach i zakwaterowaniu,
- działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej.
Od początku 2023 roku przybyło ponad 1,8 mld zł zaległości, do 41,24 mld zł.
Nieetyczne praktyki przedsiębiorców
Utrzymująca się wysoka inflacja sprawia, że na rynku coraz widoczniejszy jest problem z wypłacalnością. Wynika to również z niedotrzymywaniem terminowych płatności. Jak wskazano w badaniu, pod koniec 2022 roku 16% przedsiębiorstw miało zaległości w regulowaniu zobowiązań finansowych. Obecnie jest to już 22%.
Problemy te sprzyjają stosowaniu nieetycznych zachowań, które dla wielu firm są jedyną opcją w wyjściu z trudnej sytuacji. Raport BIG InfoMonitor informuje, że wzrost takich nieuczciwych praktyk wśród przedsiębiorców, klientów i kontrahentów odczuwa ponad 40% badanych (głównie przedsiębiorców zatrudniających od 10 do 49 pracowników).
Są to praktyki takie jak:
- bezpodstawne podnoszenie cen, nawet bez związku z kosztami – 33%
- unikanie płacenia na czas – 28%
- „podbieranie klientów”, nieuczciwa konkurencja – 19%
- mniejsza przewidywalność, niedotrzymywanie słowa, zmiany umów i zapisów – 12%
- brak zaufania, dżentelmeńskich umów – 10%
- naliczanie nienależnych kwot – 5%
Badani wskazują również na istniejącą presję klientów związaną z realizacją inwestycji w kosztach, które zostały wyliczone przed wysoką inflacją oraz unikanie wykonywania zobowiązań.
Według przedsiębiorców w najbliższych miesiącach sytuacja nie ulegnie poprawie. Prawie połowa z nich, szczególnie wśród firm działających w usługach i przemyśle, nie spodziewa się końca wysokiej inflacji w tym roku. Co trzeci przedsiębiorca ma nadzieję na osłabienie wzrostu cen jeszcze przed rozpoczęciem 2024 roku.