Z jakimi rodzajami konfliktów w pracy możecie się spotkać? Warto przeanalizować rożne rodzaje konfliktów tak, aby dowiedzieć się, jak ich unikać! Z tego tekstu dowiecie się, jakie są rodzaje konfliktów i sposoby ich rozwiązywania. W pracy dobrze mieć spokój!

Rodzaje konfliktów w pracy – jak sobie z nimi radzić?

Z jakimi rodzajami konfliktów możemy spotkać się w miejscu pracy? To złożona kwestia. Jedne sprzeczki mogą dotyczyć pracy nad wspólnymi projektami, podczas gdy inne kłótnie może rozpętać nawet… różny światopogląd. Jakie są rodzaje konfliktów w pracy i jak rozwiązywać je tak, aby nie zaszkodziło to atmosferze w biurze?

Z tego tekstu dowiecie się, jakie są rodzaje konfliktów i sposoby ich rozwiązywania w pracy. Pamiętajcie – jesteście jednym zespołem, więc każdą niezgodność warto załagodzić jak najszybciej. Inaczej ucierpią nie tylko relacje ze współpracownikami, ale i wyniki Waszej pracy! A tego nikt z nas nie chce.


Przeczytaj też: Czy konflikt jest zawsze czymś złym?


Skutki konfliktów w pracy

Konflikty w miejscu pracy mogą wywoływać zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje, w zależności od tego, jak są rozwiązywane i zarządzane przez zaangażowane strony. Oto przegląd ich możliwego wpływu.

Pozytywne skutki konfliktów

Dobrze zarządzane konflikty mogą przyczynić się do rozwoju organizacji i poprawy współpracy. Przede wszystkim, konflikty stymulują poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań i pobudzają do generowania nowych pomysłów. Ujawniają również głęboko zakorzenione problemy, które mogły być wcześniej ignorowane, pozwalając organizacji na ich rozwiązanie.

Konflikty stwarzają także okazję do przetestowania własnych możliwości oraz sprawiają, że współpracownicy konfrontują się z realnymi trudnościami, co prowadzi do wyjaśnienia i uproszczenia wielu procedur. Konflikty podnoszą poziom zaangażowania i motywacji, zwłaszcza gdy zostaną rozwiązane konstruktywnie, budując wzajemne zaufanie i zacieśniając relacje między stronami.

Dzięki konfrontacji różnych punktów widzenia, konflikty mogą wzbogacać wiedzę zespołu oraz umożliwiać lepsze zrozumienie własnych i cudzych perspektyw, co sprzyja innowacyjności. Uczestnicy konfliktu często zdobywają nowe informacje i argumenty, które pomagają w lepszym zrozumieniu stanowisk obu stron.

Negatywne skutki konfliktów

Jednak konflikty mogą także przynosić negatywne skutki, szczególnie gdy eskalują lub są niewłaściwie zarządzane. Konflikty nierzadko prowadzą do zwiększenia dystansu między pracownikami i tworzenia atmosfery wzajemnej nieufności. Zespoły zaczynają troszczyć się wyłącznie o swoje interesy, co negatywnie wpływa na współpracę i komunikację wewnątrz firmy.

Niechęć do współpracy może przerodzić się w bierny lub czynny opór, a w niektórych przypadkach nawet w odejście pracowników z firmy. Tego typu sytuacje prowadzą do obniżenia wydajności pracy oraz spadku jej jakości. Konflikty mogą również przyczyniać się do narastania podejrzliwości i pogłębiania istniejących różnic między pracownikami, co osłabia morale całego zespołu.

Energia, która mogłaby być spożytkowana na realizację zadań, często jest marnowana na niepotrzebne spory. W efekcie, konflikty nierzadko powodują nieracjonalne działania oraz niszczenie współpracy w miejscu pracy.

Rozpoznanie tych skutków i właściwe zarządzanie konfliktami może przynieść firmie korzyści, minimalizując ich negatywne aspekty i wzmacniając pozytywne efekty, które budują silniejsze i bardziej zintegrowane zespoły.

Rodzaje konfliktów w organizacji – jak porozumieć się ze współpracownikami?

Do najważniejszych rodzajów konfliktów, z jakimi możecie spotkać się w pracy, należą te, dotyczące wspólnych projektów. Członkowie zespołu mogą mieć zupełnie odmienne zdanie na temat tego, jak powinna wyglądać praca nad nimi. Każdy ma swoje argumenty i jeśli będzie się przy nich upierać, konflikt gotowy.


SPRAWDŹ TEŻ: Zła atmosfera w pracy. Sposoby na radzenie sobie z “trudnymi” współpracownikami


To jednak również najczęściej spotykany rodzaj konfliktów w pracy i istnieją proste sposoby, aby je rozwiązać! Pierwszym krokiem powinno być zgłoszenie sytuacji przełożonemu. Może on rozsądzi, czyje stanowisko jest w danym przypadku najbardziej adekwatne? Tak czy inaczej dobrze, aby osoba zarządzająca Waszym zespołem miała świadomość, że pracujecie nad alternatywnym rozwiązaniem.

Nie obędzie się też bez podstawowej broni w walce z biurowymi nieporozumieniami – komunikacji. Wspólna burza mózgów może ujawnić nowe szczegóły lub dane, których nie znaliście, a także lepiej naświetlić problem, z którym się borykacie. Uprzejma, konkretna rozmowa wyjaśniła już niejedną sprzeczkę! Obowiązki zawsze można podzielić inaczej, a do wcześniej zaplanowanych działań wprowadzić kosmetyczne poprawki.

Prywatne rodzaje konfliktów w pracy – jak ich unikać?

Bywa i tak, że do niemałej awantury w miejscu pracy nie dochodzi wcale w sali konferencyjnej, a… w biurowej kuchni. Wystarczy niefortunna wymiana zdań na tematy takie jak np. polityka, aby wzniecić pożar przy kawie! Jak unikać tego rodzaju konfliktów w organizacji?

Złotą zasadą jest staranny dobór tematów do rozmowy w pracy. Pamiętajcie, biuro to nie miejsce na walkę o światopogląd! Nie tylko łatwo w ten sposób kogoś urazić, ale i narobić sobie kłopotów. Choć nie zawsze musimy zgadzać się ze zdaniem współpracowników, dobrze nie wyrażać swoich opinii w sposób wulgarny lub gniewny. Zachowajcie spokój i o ile rzeczywiście chcecie podzielić się swoimi poglądami w pracy, zróbcie to z głową i w uprzejmy, kulturalny sposób.

Jeśli z kolei przyczyną prywatnych rodzajów konfliktów w zakładzie pracy jest brak sympatii pomiędzy Wami, a kimś z Waszych współpracowników, dobrym rozwiązaniem będzie ograniczanie kontaktów z tą osobą do niezbędnego minimum. W biurze nie macie wyboru – nawet jeśli z Waszą koleżanką z biurka obok prywatnie nie zamienilibyście ani słowa, w pracy swoje osobiste animozje dobrze zostawić w domu.

Prawne rodzaje konfliktów w zakładzie pracy – jak wybrnąć z trudnej sytuacji?

Czasem zdarza się, że przyczyną różnych rodzajów konfliktów w pracy jest prawny spór z pracodawcą. W sieci nie brakuje historii na temat mobbingu w pracy, czy nieprzestrzegania przez przedsiębiorców podstawowych przepisów Kodeksu pracy. Jak wybrnąć z tego typu sytuacji i nie spalić za sobą mostów?

Wiele zależy od tego, jak często dochodzi do tego rodzaju konfliktów w organizacji, dla której pracujemy. Jeśli to smutna norma, najlepszym rozwiązaniem będzie zmiana pracy i dalsze dochodzenie swoich praw na drodze sądowej, jeśli trzeba. Jeśli jednak to my jako pierwsi mamy tego typu problem z pracodawcą, warto poszukać możliwości ugodowego załatwienia sprawy. Być może przyczyną konfliktu są np. przejściowe problemy finansowe firmy i sytuacja ma szansę unormować się z czasem? Nie zawsze dobrze jest stawiać sprawy „na ostrzu noża”.

Uwaga, ten rodzaj konfliktów wymaga też stanowczej dyskrecji na początku. Zanim nie porozmawiacie z pracodawcą, lub doradcą prawnym, nie dzielcie się swoim problemem od razu z całym zespołem. Jeśli sytuację uda się rozwiązać polubownie, może to negatywnie odbić się na motywacji współpracowników i Waszej opinii w pracy.


Szukasz pracy w Łodzi? Sprawdź najlepsze oferty na GoWork.pl!


Konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania – tych 3 zasad powinniście się trzymać!

Rodzaje konfliktów i sposoby ich rozwiązywania zależą od konkretnej sytuacji, z jaką mamy do czynienia. Zarówno w przypadku prywatnych rodzajów konfliktów w pracy, jak i tych czysto zawodowych, warto jednak trzymać się poniższych trzech zasad. W ten sposób unikniecie dalszej eskalacji konfliktu i dodatkowych problemów w pracy!

1. Rozwiązujcie różne rodzaje konfliktów w pracy od razu

Najgorsze, co możecie zrobić w przypadku różnych rodzajów konfliktów, to je „przeczekać”. Choć zawsze dobrze ochłonąć, zanim odpowiemy na agresywnego maila, lub odniesiemy się do nowych pomysłów współpracowników, nie warto zwlekać z tym zbyt długo. Nieporozumienie najlepiej starać się rozwiązać od razu, zanim pojawią się większe emocje, lub historia Waszej sprzeczki zdąży obiegnąć całe biuro. W końcu nie chcecie być postrzegani przez pryzmat jednej sytuacji!

2. Komunikacja to klucz do rozwiązywania różnych rodzajów konfliktów

Obmawianie współpracowników, których nie lubimy, za ich plecami to zawsze kiepski pomysł w pracy. Plotka, raz puszczona w obieg, ma skłonności do powrotu…w kompletnie rozdmuchanej formie. Ktoś coś dodał, ktoś to przekręcił, a trzeci miał swoją teorię – a teraz Wy będziecie mieć problem. Jeśli dana sytuacja w pracy budzi Was niepokój, lepiej od razu omówić to w cztery oczy z samym zainteresowanym. To samo tyczy się zespołowych sprzeczek nad projektem! Zawodowe rodzaje konfliktów warto rozwiązać wspólnym zebraniem.

3. Rozwiązując różne rodzaje konfliktów w organizacji, panujcie nad emocjami

Gwałtowny styl rozwiązywania różnych rodzajów konfliktów w pracy nigdy się nie sprawdza. Zamiast obwieszczać wokół, jak silne emocje budzi w Was dana sytuacja, lepiej poświęcić ten czas na jej staranną analizę i opracowanie kontrargumentów. Pamiętajcie – kto potrafi zachować spokój, ma większe szanse skutecznie przekonać innych do swojego pomysłu! Starajcie się być maksymalnie rzeczowi i opanowani, kiedy omawiacie problem. Mniej znaczy więcej!

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_139691037_konflikt-konkurencyjny-pomi%C4%99dzy-powa%C5%BCnymi-w%C5%9Bciek%C5%82ymi-lud%C5%BAmi-biznesu-przy-stole-w-biurze.html

Oceń artykuł
0/5 (0)