ZUS PEL to jeden z mniej złożonych formularzy, o jednolitym przeznaczeniu – stosuje się go w celu nadania pełnomocnictwa osobie trzeciej, które upoważnia pełnomocnika do kontaktowania się z ZUS w jego imieniu, celem załatwienia określonych formalności. Najczęściej ZUS PEL stosowany jest przez przedsiębiorców, którzy celem odciążenia się od obowiązków formalnych, upoważniają do kontaktów z ZUS pracowników odpowiednich działów lub cedują obowiązki na zewnętrzne biuro rachunkowe.

Czym dokładnie jest formularz ZUS PEL i jakie posiada warianty? W jaki sposób możemy upoważnić osobę trzecią do działania w naszym imieniu? Jak możemy cofnąć pełnomocnictwo? Jak wypełnić ZUS PEL krok po kroku? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.

ZUS PEL – co to za formularz i do czego służy?

ZUS PEL to prosty formularz zgłoszeniowy, w ramach którego możemy upoważnić osobę trzecią do sprawowania kontaktów z ZUS w naszym imieniu, a dokładniej do wykonywania czynności prawnych w ramach pełnomocnictwa. Opisywane pełnomocnictwo może być całkowite, lub znajdować zastosowanie wyłącznie we wskazanym zakresie.

Pełnomocnik może reprezentować nas zarówno w sposób bezpośredni, jak i korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS (portalu PUE ZUS), bez względu na to czy upoważnienie ma zakres całkowity, czy też sformułowano je dla wykonania konkretnej czynności. W ramach rzeczonego pełnomocnictwa – jeżeli jest całkowite – pełnomocnik uzyskuje dostęp do danych z zakresu ubezpieczeń określonej osoby, w tym do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej. Wobec tego decyzja o udzieleniu pełnomocnictwa nie powinna być pochopna.

Tak czy inaczej, ZUS PEL to prosty w wypełnieniu formularz, pozwalający na znaczne ułatwienie zarządzania firmą od strony formalnej – przedsiębiorca może zająć się kreowaniem strategii marketingowej czy produkcją lub sprzedażą bieżącą, podczas gdy obowiązki natury prawnej czy formalnej przejmie odpowiedni dział przedsiębiorstwa lub zewnętrzne biuro rachunkowe.

ZUS PEL – formularze pochodne

Sam ZUS PEL pozwalający na określenie pełnomocnictwa nie jest jedynym drukiem, którego istnienia w kwestii udzielania pełnomocnictwa powinniśmy mieć świadomość. Dla przykładu, jeżeli będziemy chcieli odwołać wcześniej udzielone pełnomocnictwo, to będziemy musieli wypełnić druk ZUS PEL-O.

Jeżeli zaś istnieje konieczność załączenia do wniosków odpowiednich informacji – na przykład spółka posiada wieloosobowe przedstawicielstwo – to będziemy musieli przedstawić w ZUS-ie także formularz ZUS PEL-Z. Jeśli zaś chcielibyśmy upoważnić pełnomocnika do reprezentowania płatnika w przypadku kontroli ZUS, to niezbędne będzie wypełnienie ZUS PEL-K.

Jak wypełnić ZUS PEL?

Aby pełnomocnik mógł reprezentować płatnika składek w kontaktach z ZUS-em, wystarczy właściwie wypełnić wniosek ZUS PEL i złożyć go we właściwej placówce ZUS lub skorzystać z internetu. Samo wypełnienie druku nie jest szczególnie skomplikowane i każdy powinien sobie z tym samodzielnie poradzić. Druk ZUS PEL składa się z czterech części – oto jak można wypełnić go krok po kroku.

Dane osoby udzielającej pełnomocnictwa

Pierwsza część dotyczy danych osoby która udziela pełnomocnictwa, a więc płatnika składek. W odpowiednio oznakowanych rubrykach powinniśmy zamieścić następujące informacje:

  • Numer PESEL,

  • Data urodzenia,

  • Rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości (jeżeli nie nadano numeru PESEL),

  • Imię i nazwisko,

  • Adres korespondencyjny,

  • Nazwa państwa (jeżeli jest inne niż Polska)

  • Numer telefonu.

W sytuacji, w której do prowadzenia spraw spółki upoważnionych zostało więcej osób, wówczas konieczne stanie się zastosowanie załącznika ZUS PEL-Z.

Oświadczenie osoby która udziela pełnomocnictwa

Druga część formularza ZUS PEL stanowi oświadczenie osoby udzielającej pełnomocnictwa. Należy wskazać, czy działamy w imieniu własnym czy jako reprezentant określonej spółki, organizacji czy instytucji, a także określić, czy do wniosku głównego załączany jest ZUS PEL-Z.

W obu przypadkach jesteśmy zobowiązani do wskazania właściwego NIP, a jeżeli występujemy jako reprezentant innego podmiotu, to konieczne będzie określenie adresu jego siedziby, jego nazwy i numeru REGON.

Dane pełnomocnika

Część poświęcona na dane pełnomocnika stanowi lustrzane odbicie części dotyczącej danych osoby udzielającej pełnomocnictwa. Należy ją wypełnić w sposób analogiczny.

Zakres pełnomocnictwa w ZUS PEL

W ostatniej części formularza powinniśmy określić zakres pełnomocnictwa, do którego upoważniamy osobę trzecią. Możemy udzielić jednorazowego pełnomocnictwa, określając czego rzeczone pełnomocnictwo ma dotyczyć, a także całkowitego pełnomocnictwa. To drugie z rozwiązań dzieli się jeszcze na upoważnienie do załatwiania spraw w ZUS fizycznie, a także za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych. W obu przypadkach musimy wskazać okres, którego pełnomocnictwo dotyczy.

Jak złożyć formularz ZUS PEL?

Złożenie formularza ZUS PEL jest zasadniczo analogiczne do załatwiania spraw urzędowych wszelkiego innego typu. Najwygodniejszym z rozwiązań jest skorzystanie z PUE ZUS, ale sprawę możemy załatwić także w odpowiedniej placówce ZUS.

Jak odwołać pełnomocnictwo w ramach ZUS PEL?

Odwołanie pełnomocnictwa w ramach ZUS PEL z technicznego punktu widzenia nie różni się od złożenia wniosku zgłaszającego pełnomocnictwo. Postępując w sposób analogiczny do wyżej opisywanego, należy złożyć formularz ZUS PEL-O.

Formularz ZUS PEL – pełnomocnictwo. Podsumowanie

Druk ZUS PEL stanowi formularz zgłoszeniowy, na mocy którego możemy udzielić osobie trzeciej pełnomocnictwa w sprawie kontaktu z ZUS i załatwiania w nim za nas spraw wszelkiego rodzaju. Najczęściej pełnomocnictwo w imieniu płatnika otrzymuje osoba z właściwego dla rozliczeń działu firmy bądź zewnętrzne biuro rachunkowe. Pełnomocnictwa można udzielić w celu załatwienia jednej rzeczy, bądź bez oznaczania zakresu – pełnomocnictwo można również podzielić przez wzgląd na miejsce załatwiania sprawy, warunkując je na przykład koniecznością wyłącznego załatwiania spraw przez internet lub w placówce ZUS.

Samo wypełnienie formularza ZUS PEL nie jest szczególnie trudne, przy czym należy pamiętać, że w niektórych sytuacjach konieczne będzie dołączenie do formularza głównego druku ZUS PEL-Z lub wypełnienie ZUS PEL-K. Odwołania pełnomocnictwa można dokonać na mocy ZUS PEL-O.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_135713467_pi%C3%B3ro-r%C4%99czne-dziewczyny-z-muzyk%C4%85-bookin-home.html

Oceń artykuł
0/5 (0)