Rząd zaprezentował zaktualizowany harmonogram i koszty związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Projekt, który ma zrewolucjonizować transport w Polsce, będzie kosztował aż 131,7 mld zł. Pierwszy etap tej gigantycznej inwestycji ma zostać ukończony do końca 2032 roku. Co dokładnie zaplanowano i jakie zmiany wprowadza nowy harmonogram? Szczegóły poniżej.
Harmonogram realizacji CPK do 2032 roku
Nowy harmonogram jasno określa, że pierwszy etap Lotniska CPK oraz Kolei Dużych Prędkości (KDP) zostanie ukończony do końca 2032 roku. Ten etap obejmuje uruchomienie lotniska, które ma pełnić funkcję głównego portu komunikacyjnego dla Polski, oraz połączenia kolejowe między Warszawą, Łodzią a CPK. Dzięki temu czas dojazdu z Warszawy do kluczowych miast, takich jak Wrocław czy Poznań, ma wynosić maksymalnie 100 minut w ramach programu „Polska w 100 minut”.
Warto podkreślić, że prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania również mają osiągnąć zaawansowany etap. To nie tylko usprawni podróże krajowe, ale również zwiększy dostępność międzynarodową dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Harmonogram zakłada, że kolejne etapy projektu będą wdrażane sukcesywnie, ale kluczowe prace związane z pierwszym etapem muszą być ukończone do 2032 roku.
Koszty inwestycji i źródła finansowania
Zaktualizowany koszt programu CPK został oszacowany na 131,7 mld zł, co czyni go jednym z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Finansowanie tego przedsięwzięcia pochodzić będzie z trzech głównych źródeł: środków Skarbu Państwa, funduszy unijnych oraz zewnętrznych źródeł, takich jak dług bankowy czy emisja obligacji przez spółkę CPK.
Wysoka kwota inwestycji budzi emocje, ale rząd przekonuje, że jest to kluczowy krok w modernizacji polskiej infrastruktury. Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak Koleje Dużych Prędkości, ma nie tylko usprawnić podróże krajowe, ale również zwiększyć atrakcyjność Polski na arenie międzynarodowej. Jednocześnie uruchomienie lotniska CPK wiązać się będzie z przeniesieniem ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina, co ma zapewnić rentowność nowego obiektu.
Znaczenie CPK dla polskiego transportu
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko – to projekt, który ma zmienić sposób, w jaki Polacy podróżują po kraju i za granicę. Zintegrowanie transportu lotniczego z Kolejami Dużych Prędkości otwiera nowe możliwości zarówno dla pasażerów, jak i gospodarki. Zamiast spędzać godziny w samochodach, Polacy zyskają dostęp do szybkich i komfortowych połączeń kolejowych, które będą konkurencyjne wobec innych środków transportu.
Przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina na CPK to kolejny kluczowy element projektu. Choć decyzja ta budzi kontrowersje, rząd argumentuje, że pozwoli to na lepsze wykorzystanie potencjału nowego portu, który ma stać się głównym węzłem komunikacyjnym w tej części Europy. To nie tylko szansa na rozwój infrastruktury, ale również impuls do rozwoju gospodarczego w regionach, które zyskają dzięki nowym połączeniom.
CPK to projekt na miarę XXI wieku, który choć kosztowny, może przynieść Polsce ogromne korzyści. Harmonogram jest napięty, a wyzwania liczne, ale jeśli zostanie zrealizowany zgodnie z planem, zrewolucjonizuje transport w kraju i umocni pozycję Polski na mapie Europy. Czy jednak wszystkie założenia uda się zrealizować w terminie? To pytanie, które z pewnością będzie towarzyszyć tej inwestycji przez kolejne lata.
Źródło: businessinsider.com.pl